Det är ont om modeller att välja mellan om du är ute efter en stor suv, såvida du inte sneglar på svindyra specialimporterade amerikanare. Medan de flesta tillverkare valt att krypma sina modeller och istället satsa på moderna crossovers lever Mitsubishis Pajero vidare. 2017 år modell är väldigt likt den första modellen av Pajeron generation 4 som kom redan 2007, på både gott och ont.

Test Mitsubishi Pajero 2017

Gigantisk både in- och utvändigt

Det första som slår oss när vi kliver in i bilen är hur gigantisk den är invändigt. Vi sitter väldigt högt i bilen och det är extremt rymligt och luftigt både fram och bak. Den sidoöppnade bagagedörren med reservhjulet på utsidan är praktisk och här finns ordentligt med lastutrymme för den stora familjen. Eller för dig som vill montera en eller ett par större hundburar. Frågan är hur mycket stryk den här typen av konstruktion får i längden. Bakdörren är tung...

Mitsubishi Pajero Carplay
Gränssnittet i touchskärmen är rent och enkelt, däremot känns den gamla sensordelen med diagram riktigt stenålder.

Interiören i bilen känns okej kvalitetsmässigt, men vi snackar inte premium på något sätt. Här finns både en modern touchskärm med stöd för Carplay och Android auto, och en äldre färddator med ett gränssnitt som känns väldigt föråldrat. Hur ofta ser du bilar med barometer och höjdmätare? Kompassen levde sitt eget liv och visade ofta helt galet, så vi får inget större förtroende för dessa sensorer.

Grym framkomlighet

Motorn i bilen är en 3,2 liters 4-cylindrig diesel och det går inte att komma ifrån känslan av att vi sitter i en lastbil när vi drar igång motorn. Bilen har femstegsautomatlåda samt en separat växelspak som låter dig välja mellan AWD med lågväxel och med spärrad centraldiff. Eller tvåhjulsdrift om du vill spara lite bränsle (och det vill du, den här bilen är törstig). Med 441 Nm och 190 hästkrafter är bilen inte på något sätt seg, men det händer inte så mycket mer i de högre varven så du tjänar inte speciellt mycket på att trycka plattan i botten vid omkörningar. Maximalt vridmoment får du vid 2 000 varv/min och det här är en tung bil – tjänstevikten är 2,5 tom.

Mitsubishi Pajero
En vanlig växelspak, och en som du använder för att växla mellan bak- och fyrhjulsdrift, med eller utan lågväxel.

Vi testar bilen både i Storstockholm och i Västerbotten där vi under testet fick prov på hur bilen hanterade stora snömängder och isiga vägar. Fjädringen i Pajero fångar upp ojämnheter i vägen galant och det är ovanligt bekvämt att köra på tjälskadade småvägar samtidigt som vi känner oss väldigt trygga tack vare bilens fenomenala fyrhjulsdrift. Det här är utan tvekan en bil som tar sig fram mycket bra där storstads-suvar bara vågar drömma om att åka. 21 centimeters markfrigång är inte extraordinärt, men 70 centimeters vaddjup imponerar. Och du kan även aktivera bakre diffspärr med en knapp för maximal framkomlighet i bushen.


Carplay räddar infotainmentsystemet

Det nya infotainmentsystemet är riktigt användarvänligt och tack vare att det går att ansluta vår smartphone kan vi njuta av musik från Spotify, använda röststyrning, navigera smidigt och myckt mer. Ljudet i stereoanläggningen är riktigt bra, märkligt bara att handsfreefunktionen suger. Den vi ringer hörs bara i främre högra diskanthögtalaren samtidigt som personen vi pratar med har svårt att höra oss. Delvis beror detta på att vägljudet läcker in på tok för mycket i bilen, detta påverkar även möjligheten att prata med medpassagerarna och att uppskatta ljudanläggningen i nya Pajero. Konstigt nog funkar den vanliga handsfreefunktionen, när vi inte går via Carplay, bättre.

En annan trist detalj är klimatsystemet. Bilen blir visserligen varm, men det är nästan omöjligt att bli av med imman på sidorutorna bak och den bakre vindrutan vill knappt avfrostas under färden, trots måttliga minusgrader.

Mitsubishi Pajero
Den här varningen dyker upp varje gång vi startar bilen, ganska irriterande...


Märkliga detaljer

Bortsett från ljudnivån i bilen är komforten helt klart godkänd. Stolarna är rejäla och styrs med elreglage, och här finns även ställbart svankstöd. Tyvärr kan detta inte justeras i höjdled. Några märkliga detaljer stör helhetsintrycket när det gäller inredningen. Du kommer knappt åt facket i dörren när du kör, och det finns ingenstans att göra av mobiltelefonen. Den sistnämnda detaljen antar vi beror på att bilen togs fram när fyratumsskärmar räknades som gigantiska. Det går att lägga en Iphone 5 i ett litet fack i mittkonsolen.

En liten lustig detalj är att det finns hdmi-ingång i handskfacket och du kan koppla in en bildkälla till skärmen. Coolt 2007, men inte speciellt användbart i dag.

Test Mitsubishi Pajero 2017
Sida 1 / 2

Innehållsförteckning