På Game Developers Conference förra veckan höll Nintendo en en och en halv timme lång presentation om utvecklingen av nya The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

Spelet har tokhyllats i spelpressen, och vi är som du säkert läst helt galna i det också. En av de mest imponerande aspekterna av spelet är den öppna världen, vilket är en stor förändring mot tidigare spel i serien. Zelda-spelen har alltid varit öppna för utforskning, men för att föra berättelsen vidare har du nästan alltid varit tvungen att utföra olika gärningar i rätt ordning.

Breath of the Wild ställer den idén på ända, med mycket friare tyglar. Dessutom är själva miljön väldigt öppen och det finns i princip ingenstans du inte kan ta dig med rätt verktyg och klurig användning av dem.

Hur lyckades Nintendo skapa denna värld och göra det så mycket bättre än alla andra som har försökt liknande upplägg? Är du intresserad av vad skaparna själva tycker kan du se den föreläsning som Hidemaro Fujibayashi, Satoru Takizawa och Takuhiro Dota höll på GDC-mässan förra veckan.