Internetradiotjänsten Pandora släpper efter mycket väntan idag sin egen on-demand-musiktjänst för att konkurrera med tjänster som Spotify, Tidal och Apple Music. Den nya on-demand-tjänsten heter Pandora Premium och erbjuder en kombination av radioliknande lyssning såväl som möjligheten att söka och lyssna på den musik du själv behagar, skapa egna spellistor och så vidare.

Missa inte: Svenskt skivbolag ska upptäcka nästa succé med algoritmer

Pandora har sedan första hälften av 00-talet exklusivt varit en populär internetradiotjänst som från början ville skilja sig från traditionella radiostationer genom att du här byggde en radiostation helt utifrån en utvald låt med målet att introducera användarna för ny och liknande musik baserat på den låten.

En funktion som nu blivit något av en standard bland musikstreamingtjänster men som Pandora planerar att leda utvecklingen för i och med övergången till en on-demand-tjänst. Målet är mer personliga rekommendationer baserade på användarens lyssningsvanor snarare än vad som är populärt.

Pandora säger även att de filtrerat sina 40 miljoner låtar för att ta bort karaokespår, covers och liknande musik som gärna skräpar ner andra on-demand-tjänster.

Pandora Premium är än så länge inte tillgängligt i Sverige men är i USA prissatt till 9.99 dollar (cirka 90 kronor) i månaden.