Ford Edge har tydliga drag från sina pickup-syskon i väst. Stora luftintag, hög front och en sluttande, sportig bakända. Det här är den första ”amerikanska” Forden vi ser genom de svenska återförsäljarna. Det är en SUV i klassen runt Volvo XC60 och Audi Q5. Bilen prissattes väldigt högt när den lanserades men det ordnade Ford till illa kvickt. Vi tycker att Ford Edge står sig bra mot sina europeiska kombattanter och den utmärker sig med några spännande detaljer.

Ford Edge test

Knapparna på ratten

När vi sätter sig i Ford Edge så upplevs den rejält stor. På de två platserna fram sitter vi mycket bekvämt i fåtöljer som blandar det amerikanskt vräkiga med det europeiska smäckra. Ford håller det sparsmakat med knappar på instrumentbrädan och låter MMi:t sköta det mesta. Det här tar dock Ford igen med att överösa ratten med knappar till förbannelse, och det tar ett tag att känna sig bekväm med dessa.

Denna modell av Ford Edge Sport är tyvärr utrustad med Sync 2, som är Ford och Sony’s gamla MMI och det är verkligen inte bra. Det är långsamt och vi måste trycka så hårt att vi tror att skärmen ska gå sönder. I årets modell återfinns Sync 3, som vi testade i Ford Mondeo innan jul. Sync3 är en mycket tacksam uppgradering.

Ljudet från motorn låter inte i kupén men vi undrar om inte Ford fuskar lite med att återge ett ”fiktivt” motorljud i högtalarna för vår 2-liters, fyrcylindriga diesel låter lite som en V6:a – eller till och med en V8:a.

Bilen är också utrustad med Active noice control, det vill säge brusreducerande ljudteknik. Här är det återigen svårt att avgöra hur mycket det gör eftersom vi inte har någon annan Ford Edge att jämföra med.

Ford Edge test

Baksätet är mycket rymligt och det går bra att sitta tre personer i bredd, vilket inte många bilmodeller kan leverera idag. Ford Edge kan utrustas med tillbehöret uppblåsbart säkerhetsbälte, alltså ett säkerhetsbälte med inbyggda krockkuddar. Tanken är förstås jättebra men tänk både en och två gånger innan ni slår till på detta. Då bältena behöver ha en viss position rullas bältet ut från två håll, vilket gör bältet kortare. Det är snudd på omöjligt att montera en bakåtvänd bilbarnstol och du kan glömma att sträcka dig ned efter något som ligger på golvet. Det tillåter inte bältets längd.

Ford Edge test

Gott om extrautrustning

Utvändigt hittar vi saker vi inte är vana med här i Europa. Bakljusrampen, som sträcker sig från ena sidan till den andra i aktern, blir en aning för mycket för oss och den återfinns egentligen bara hos bilar från andra sidan Atlanten.

Ford Edge Sport kommer med snygga svarta 20 tums hjul som fyller hjulhusen perfekt. Dubbla utblås är ju i dag mer en självklarhet än det som tidigare var tillägnat sportigare fordon. Ford Edge kommer också med en diger utrustningslista med automatiska helljus, dödavinkelvarnare, filhållningsassistent, adaptiv farthållare och fyrhjulsdrift. Vi tycker Ford har misslyckats med den adaptiva servostyrningen som känns riktigt dåligt avvägd. Ena stunden är den alldeles för sladdrig och den andra stunden alldeles för stum. Bekvämligheter som uppvärmd ratt, rörelsedetektion för att öppna bakluckan och koll på vägmärken har blivit en självklarhet på bilar i detta segment. Den saknar dock kö-assistenten som håller avstånden i låga hastigheter som köer. Vi tycker de flesta tillbehören håller riktigt god standard med undantag för att filhållningsassistenten är lite sen i sin reaktion.

Ford Edge test
Sida 1 / 2

Innehållsförteckning