Nya siffror från Nielsen visar att försäljningen av digitala e-böcker fortsätter minska samtidigt som försäljningen av traditionella pappersböcker ökar. En förändring som drivs av yngre generationer, skriver The Guardian.

Missa inte: Välj rätt e-boksläsare (och så hittar du gratis e-böcker)

Nielsen-siffrorna, som baseras på bokmarknaden i Storbritannien under 2016, visar att bokhandeln ökat med två procent sett till antalet sålda böcker och sex procent sett till vad konsumenterna spenderar på böcker. Även försäljningen i butik har ökat med sju procent under 2016.

Detta samtidigt som försäljningen av e-böcker minskat med fyra procent och minskar för andra året i rad, samt för andra gången någonsin, sedan e-boksförsäljningen började övervakas för tio år sedan.

Nielsens data avslöjar att försäljningsökningen framförallt syns i barn- och ungdomsböcker, där läsarna föredrar fysiska böcker framför e-böcker. Enligt Nielsens siffror var enbart 4 procent av dessa e-böcker vilket kan jämföras med skönlitteratur för vuxna där 50 procent av försäljningen utgörs av e-böcker.

Steven Bohm, chef för undersökningar på Nielsen Book Research UK, säger att datan visar på att unga föredrar att använda böcker som en paus från sina mobiler och sociala medier.

– Vi kan se att böcker är en paus, speciellt för unga människor som är så upptagna digitalt.

Steve Bohm förväntar sig att försäljningen av e-böcker kommer att minska även under 2017. Han vidhåller dock att e-böcker fortfarande utgör en stadig del av marknaden trots att tillväxten för dem tycks ha planat ut.