Många Google Home-användare möttes av en överraskning igår, när den digitala hemassistenten lyckligt meddelade att remaken av Skönheten och Odjuret skulle gå upp på biograferna under helgen.

Annonsen – för det är vad nätet kallar den – dök upp när användaren aktiverade Google Homes "My day"-funktion, som ska informera om händelser i kalendern, vädret och relevanta nyheter. Biofadäsen utspelade sig i slutet av torsdagens repertoar, och du kan höra hur det lät genom att följa denna länk.

Beauty and The Beast

Hela utannonseringen kan översättas till något liknande detta:

"Förresten, Disneys Skönheten och odjuret har premiär i dag. I den här versionen är Belle uppfinnaren, i stället för Maurice. Det klingar mer sant, om du frågar mig. För mer film-kul, fråga mig något om Belle"

Uttalandet gav upphov till mycket diskussion, varpå Google var snabba med att förklara att det inte var tänkt att uppfattas som reklam. Disney-meddelandet ska sedan ha plockats bort från röstassistentens dagsrapporter.

Oavsett vad avsikten med den omotiverade biopeppen faktiskt var står det klart att sponsrade röstbudskap onekligen skulle utgöra en intressant inkomstkälla för tillverkarna av digitala hemassistenter. NBC har exempelvis släppt en funktion till Amazons Alexa som låter henne rapportera om kommande gäster i The Tonight Show och spela upp Jimmy Fallon-monologer. Mer på den här fronten är garanterat att vänta.

IDG News