Vi har under det senaste året testat konkurrenterna Nissan Navara, Toyota Hilux, Ford Ranger och Mitsubishi L200. Gemensamt för de nya pickuperna är att tillverkarna vill bredda målgruppen genom att modernisera sina bilar, hur har då VW lyckats med tungviktaren Amarok som länge varit den bäst säljande bilen i segmentet?

Test VW Amarok

Mycket trevlig motor

Motorn i testbilen är en V6:a på 224 hästkrafter, vilket gör att bilen sticker ut från flertalet av konkurrenterna. Amaroken har bra skjuts i motorn och detta utan att bränsleförbrukningen sticker iväg allt för högt. Vi lyckades flera gånger hamna under 0,8 liter/mil på resor omkring 4-5 mil utan att vi ansträngde oss för att köra snålt.

Missa inte: M3 testar nya Mitsubishi Pajero

Men det första som slår oss när vi börjar utforska bilen är komforten och kvalitetskänslan i kupén. Testbilen var utrustad med komfortstolar, med inbyggt eletriskt justerbart svantsköd och förlängt benstöd, och dessa är helt underbara. Lägg sedan till generöst och väl genomtänkta utrymmen kring förarplatsen, härlig lätt servostyrning och en mycket trevlig och stark motor som lirar i perfekt symbios med den 8-stegade autmatlådan. Ingen av de andra pickuperna vi testat ger samma härliga körkänsla.

Genomtänkta detaljer

Tillverkaren har tänkt på oss som ständigt jagar 12-voltsuttag för att ladda upp telefoner och surfplattor. Inte nog med att du har två uttag och en usb-port framtill i mittkonsolen. Här finns också ett uttag vid förvarningsutrymmet på ovansidan av instrumentbrädan, ett i baksätet och ett på flaken. Riktigt bra!

Test VW Amarok

Mindre bra är benutrymmet i baksätet. Medan Volkswagen tänkt på föraren och passageraren fram till i bilen är det inte speciellt kul att som vuxen sitta bak. Däremot är flaket förhållandevis stort och mäter 150 centimeter i längd. Tillverkaren erbjuder bara ett karossalternativ.

Carplay ger fler möjligheter

Bilen har stöd för Apple Carplay vilket ger oss ett modernt gränssnitt med röststyrning via Siri, navigator och möjligheten att spela musik från Spotify. Skärmen i mittkonsolen är helt okej och här visas även backkameran och sensorer runt om bilen vilket är väldigt användbart när du skall parkera. Men i övrigt är det lite sparsmakat med tekniska förarhjälpmedel. Här saknas döda vinkeln-varnare, adaptiv farthållare och lane assist. Men det som förvånar oss mest är att det inte finns lågväxel eller diffspärr, något alla konkurrenter erbjuder.

Test VW Amarok

Om du inte nyttjar Carplay får du istället bekanta dig med Volkswagens egna MMI. Du kan välja att köpa till navigator, i så fall ligger kartan i en av minneskortplatserna bredvid touchskärmen. Ljudet i musikanläggningen är helt okej och vi lär oss snabbt att nyttja knapparna på ratten till att sköta både ljudanläggningen och färddatorn. Om du tidigare kört en Volkswagen-bil kommer du att känna igen dig.