Efter att ha dragit igång pilotprojekt i Sverige, Tjeckien, Belgien och Italien under hösten 2016 är Ikea nu redo att ge sig in i smarta hemmet-segmentet på riktigt. Med nya gatewayen och appen Trådfri samt en rad olika smarta belysningslösningar hoppas man kunna tilltala en bred publik. I helgen tändes smarta lampor i varuhus över hela världen.

Läs mer: Optimera fredagsmyset med app – här är Ikeas smarta belysning

Och man gör det med gott mod. Responsen från varuhusen i testländerna har varit över förväntan, berättar Björn Block, Business Leader, IKEA Home Smart på IKEA of Sweden.

– Vi har sålt mer än förväntat av våra smarta belysningsprodukter, men det viktigaste är att kunderna verkar förstå hur det fungerar. Ute i varuhusen har vi inte alls fått lika många konfunderade frågor som vi kanske räknat med. Nyckeln har varit våra showrooms, där kunderna själva fått uppleva övergångar mellan olika ljustemperaturer- och färgtoner, hur det faktiskt fungerar att styra sin belysning på trådlös, digital väg.

Läs också: TP-Link lanserar smarta lampor för ett smart hem (och de behöver ingen hub!)

Det smarta hemmet är nu ingen ny grej, men att en folklig gigant som Ikea ger sig in i produktsegmentet kan möjligen tolkas som det första tecknet på ett bredare genomslag. Enligt Björn Block är man inte ute efter att erbjuda de mest avancerade lösningarna, utan fokuserar till en början på att lösa kundernas belysningsbryderier.

Björn Block, Ikea
Enligt Björn Block har kundernas initiala respons på Ikeas smarta hemmet-satsning varit positiv.

– De vanligaste problemen de (kunderna) kommer till oss med inbegriper saker som ljusdimning och hur man ska göra för att skapa bättre stämning hemma med olika ljusstyrkor och färgtemperaturer. Därför är det naturligt att vi börjar satsa där, är öppna för kundfeedback och sedan fortsätter att förbättra vårt produktutbud på digital väg.

Med en bred målgrupp som prioriterar enkelhet och priseffektivitet ser Ikea sin chans att ta sig in och visa sig relevanta i ett växande getingbo av smarta hemmet-aktörer. För att maximera tillgängligheten har man valt att använda sig av Zigbee, en öppen standard för trådlös kommunikation som ansluter varje lampa som en del i ett mesh-nätverk.

Även om det just nu är belysning för hela slanten berättar Björn att man ämnar digitalisera fler delar av produktfloran.

– Jag kan inte gå in på vilka produktkategorier som kommer att digitaliseras härnäst, men jag kan definitivt säga att vi kommer att göra mer på det här området. Vi ser det som vårt uppdrag att avmystifiera tekniken kring det smarta hemmet och göra den tillgänglig för så många som möjligt.

Fakta

  • Idén om att erbjuda smarta hemmet-produkter hos Ikea föddes för drygt fem år sedan. I höstas lanserades en belysningskollektion på prov i fyra länder – Sverige var ett av dem. Nu börjar Ikea på allvar att sälja led-lampor, ljuspaneler och ljusdörrar i alla sina varuhus.
     
  • De smarta enheterna kan styras via en trådlös fjärrkontroll, rörelsesensorer eller den nya appen som kommunicerar med en gateway vid namn Trådfri. 
     
  • Ikeas uppkopplade enheter kommunicerar via den öppna standarden Zigbee, ett av de bredaste och mest öppna initiativen kring smarta hemmet-lösningar.
     
  • Inom Home Smart har Ikea tidigare lanserat trådlösa mobilladdare.