Nyligen testade vi hybridversionen av Ioniq där vi gick igenom säkerhetsfunktioner, förarhjälpmedel och MMI. Därför hänvisar vi dig till det testet för mer detaljer om de bitarna och fokuserar i den här texten mer på de elbilspecifika delarna.

Nästan 20 mil på en laddning

Ionic Elbil, eller Ioniq Electric som den också heter, har ett batteri på 28 kWh under baksätet och en elmotor på 88 KW effekt (motsvarar 120 hästkrafter). Enligt specifikationerna ska bilen kunna köra upp till 280 kilometer på en laddning, men när vi sätter oss i den fulladdade testbilen står det 18,8 mil. Och den siffran stämmer väldigt väl med verkligheten. Om du kör extremt försiktigt och under optimala förhållanden kan du säkert ta dig lite längre, men strax under 20 mil är inte alls illa.

Hyundai Ioniq elbil
Att växla med knappar är lite ovant i början.

Det första som slår oss innan vi rullar iväg på vår första testrunda är att du styr växlelläget med snabbknappar. Lite udda, men något vi snabbt vänjer oss vid. Bilen glider iväg relativt ljudlöst, vi hör bara ett svagt vinande ljud och responsen från gaspedalen är bra.

Du kan välja mellan tre olika körlägen: Eco, Normal och Sport, där den märkbara skillnaden mellan de två första inställningarna handlar om "motorbromsen", det vill säga hur mycket bilen ska ladda batterierna när du släpper gaspedalen. Sportläget har en extra skjuts kraftmässigt som märks i början när du trycker ned gaspedalen, men det här är inte en bil som vi upplever sportig på något sätt. 

Hyundai Ioniq elbil
Bilens MMI är lättjobbat och här finns en hel del funktioner, men skärmen är lite blaskig.

Rulla lätt eller ladda hårt

Bakom ratten sitter två paddlar, normalt sett används den typen av reglage för att växla manuellt på en bil med automatlåda men i Ioniqs fall handlar det istället om att styra bromsladdningen. Smart! Att växla mellan olika bromsladdningar är dock inte att rekommendera, eftersom du vill ha stenkoll på hur din bil rullar. Vi testar runt lite i början men det slutar med att vi mestadels väljer att köra på Eco-läget.

Liksom hybridversionen av den här bilen är Ioniq Elbil riktigt trevlig att köra, framför allt i stadsmiljö. Komfortnivån är helt okej, fjädringen är mjuk och bilen har massor av moderna och smarta finesser som inte är självklara i den här prisklassen. Här finns bland annat navigator, döda vinklen-varnare, ett lättjobbat MMI och stöd för Apple Carplay. Mer om dessa funktioner och om interiör och utrymmen i vårt test av hybridversionen av Ioniq.

Hyundai Ioniq elbil
Bilen har en hel del säkerhetsfunktioner och förarhjälpmedel som vi inte är bortskämda med i den här prisklassen.
Sida 1 / 2

Innehållsförteckning