Industrin får användning av 5g

Så vad ska vi då med 5g till om operatörerna kommer fortsätta snacka om ännu högre hastigheter, samtidigt som användarna får fortsätta dras med begränsningar i nätet? Vi ringer upp Jens Zander, professor i radiokommunikation på KTH, i hopp om att bli klokare.

– 4g har handlat mer om att tillhandahålla datatrafiken kostnadseffektivt. När det gäller 5g är det inte självklart att det handlar om högre datahastigheter, den skillnaden kommer snarare bli mindre. Om du har 100 mbit/s eller 1 gbit/s spelar inte så stor roll. Just därför blir det svårare att sälja in 5g på högre hastigheter.

Under Mobile World Congress i Barcelona testade M3 att kontrollera en bil via 5G - fem mil bort.

Jens Zander förklarar att de stora skillnaderna istället kommer att märkas i industrin. Vi står ju som bekant inför något av ett teknikskifte, med smartare självkörande bilar och köpcentrum som har koll på vad vi vill spendera vår löning på. Bland mycket annat. Samtidigt kräver den tekniska utvecklingen en hel del datakraft för att kunna fungera smärtfritt. Nyckelordet här är fördröjning, det villl säga tiden det tar från det att du exempelvis trycker på skärmen till att något sker.

Med 5g kommer vi ned på bara några få bråkdelar av den fördröjning 4g har. Målet är under 1 millisekund. Därmed får vi möjlighet att kontrollera saker från distans på ett helt annat sätt än vad vi tidigare kunnat göra.

Vi kan spara in kostnader och minska miljöpåfrestningar på ett helt annat sätt än vad som är möjligt med dagens teknik.

Redan nu har vi fått flera exempel på vad det här kan innebära. När vi tidigare i år besökte mobilmässan Mobile World Congress i Barcelona fick vi kontrollera en bil som befann sig fem mil bort. Fördröjningen från det att vi rörde på ratten till det att vi såg att bilen svängde var minimal. Faktum var att fördröjningen på överföringen till den tv-skärm där vi kunde se bilen var längre än fördröjningen i tekniken.

– Låg fördröjning är nödvändigt när man behöver reglera och styra något,
exempelvis självbärande bilar eller i gruvor, där man vill styra tunga maskiner från distans. Industrin har visserligen jobbat med, det här länge, det nya är att telekomindustrin vill lösa detta problem med hjälp av en ny 5g-infrastruktur, säger Jens Zander.

Ulf Seijmer fyller i:

– Vi kommer kunna energioptimera saker på ett annat sätt än vad vi kan i dag. Om vi har ett stort köpcentrum har vi kanske ett system som är till för säkerheten, ett som styr klimatet, ett som har hand om belysningen, och ett som öppnar och stänger dörrar. Vi kan tända och släcka beroende på hur många som befinner sig i lokalen. På så sätt kan vi spara in kostnader och minska miljöpåfrestningar på ett helt annat sätt än vad som är möjligt med dagens teknik.