Det händer otroligt mycket spännande saker i våra bilar just nu.
Säkerhetsfunktionerna blir allt bättre och massor av smarta förarhjälpmedel letar sig ned i lägre prisklasser. Adaptiv farthållare, panikbromsassistans och döda vinkeln-varnare är funktioner som jag hoppas blir standard i alla bilar inom kort. Men när allt ska bli smartare och ”hjälpa” oss förare finns det en hel del detaljer som blir mer och mer irriterande.

Jag vet att allt inte är bilindustrins fel, det handlar även om lagar och regler – och inte minst om standarder som inte fungerar optimalt. Men här är fem saker där jag hoppas att biltillverkarna gör om och gör rätt.

Tesla sensor

1. Fega sensorer

Parkeringssensorer är guld värt i en ny bil, det tror jag de flesta skriver under på. Även om det är mindre tråkigt när de går sönder och konstant piper så fort du lägger i backen, något som hände mig med min gamla XC90. Men varför dessa extrema marginaler? När det lyser rött och displayen skriker ”STOPP”, kliver jag ur bilen och ser att det är 40 centimeter kvar till garageporten. Ja, då fyller inte sensorerna sitt syfte.

Här har Tesla den i mina ögon bästa lösningen. Där får du hela tiden avståndet till hindret utskrivet i centimeter. I flertalet nya bilar jag kört den senaste tiden handlar parkeringsprecision istället om att med ögonmått uppskatta när jag passerat 30 centimeter förbi sensorgränsen. Inte okej!

2. Disclaimer

Något som blir allt vanligare är att det dyker upp en disclamer-ruta på skärmen när du startar. Du som använt navigator vet att det är vanligt i dessa sammanhang, men att du måste klicka i och godkänna att du tänker hålla koll på trafikregler och vägskyltar – varje gång du startar bilen – det känns helt absurt. Räcker det inte med att jag tagit körkort? Biltillverkare – våga vägra den här trenden!

Växla

3. Växelråd

Automatväxlade bilar tar över mer och mer, men väldigt många nya bilar med manuell växellåda ”assisterar” oss med att säga till när det är dags att växla.
"Nu är det dags att lägga i 5:an, du närmar dig ju 50 km/h", varnar min privata andrabil med en blinkande 5:a i displayen. Öh…nej, det är absolut inte dags än, möjligtvis när jag passerar 70 km/h. Visst vill jag köra miljövänligt, men det handlar ju samtidigt om att hålla motorn igång. Och om jag inte kan hantera växelspaken, hur gick det i så fall till när jag fick körkortet för manuellt växlad bil?

4. Usel handsfree

Hur tänker biltillverkarna när de bygger in riktigt usla mikrofoner även i bilar som kostar en miljon kronor? Visst är den här funktionen beroende av att bullernivån är låg när du kör, men när det blir avsevärt mycket bättre ljud med en separat handsfree för 500 kronor i solskyddet än när du använder den integrerade lösningen i exempelvis Tesla Model X är det något som är fel. Det här är exempel på en funktion som jag tror att många missar att kolla innan de köper bil, men som vi testar varje gång M3 testkör nya modeller. Att prata i telefon när vi kör är trots allt en funktion de flesta av oss använder mycket.

Bluetooth i bilen

5. Bluetoothkaos

Sist men inte minst stör jag mig oerhört mycket på bluetoothkopplingen i bilar. Varför envisas de allra flesta modellerna med att använda autoplay när jag sätter mig i bilen? Vem kom på idén med att jag som förare troligtvis vill fortsätta att lyssna på musiken, eller kanske podden, som jag lyssnade på när jag klev ur bilen? Gärna på riktigt hög volym också. Jag har sett en del bilar där man kan justera autoplayfunktionen, men det är sällsynt. Jag har ju inte det här problemet när jag ansluter till mina bluetoothlurar, eller till den trådlösa högtalaren hemma, vilket gör att jag utgår från att ”felet” ligger hos biltillverkarna.