The Legend of Zelda

The Legend of Zelda (Nintendo Entertainment System, 1987)

1983 var året då Nintendo lanserade sin allra första spelkonsol i Japan. Famicom, eller Nintendo Entertainment System (NES) som den kom att heta här i väst, blev en nystart för en spelbransch som knappt återhämtat sig efter den stora kraschen samma år. Det tog hela tre år innan systemet hittade hit till Europa. Och året innan, det vill säga 1985, påbörjade producenten Shigeru Miyamoto arbetet på de två spel som för alltid skulle förändra spelbranschen.

Det första var Super Mario Bros. och behöver egentligen ingen närmare introduktionl. Det andra spelet, som i grunden var designat för att lyfta nylanserade Famicom Disk System, var The Legend of Zelda.

Med Famicom Disk System fick Nintendo helt plötsligt nya möjligheter att skapa mjukvara för sin konsol. Famicom var nämligen för sin tid ytterst kapabel men det var knappt någon utvecklare som nyttjade alla dess fördelar. Med Famicom Disk System skulle man dels kunna spara sina framgångar (vilket tidigare inte hade varit möjligt på vanliga kassetter) och dels få massvis med billigt lagringsutrymme att arbeta med. Framtiden såg kort sagt ljus ut.

Till skillnad från sin parallellutvecklade kusin Super Mario Bros. var The Legend of Zelda ett äventyrsspel i en öppen värld. Som spelare kunde man gå i vilka riktningar man än önskade, och det var fullt möjligt att gå tillbaka till områden som tidigare besökts. Det märktes tydligt att Shigeru Miyamoto låtit sig inspireras av Atari 2600-klassikerna Warren Robinett's Adventure och Howard Scott Warshaw's Indiana Jones, men samtidigt adderat något alldeles eget.

Men vad var det som gjorde spelet så speciellt, egentligen? Det är svårt att sätta fingret på något specifikt då The Legend of Zelda friskt blandade element från olika genrer och skapade en unik hybrid. Spelarna kastades in i ett klassiskt äventyrsspel som även kombinerade det bästa från pussel- och actionspel, samtidigt som det drogs med rollspelsinslag – en kompott som visade sig bli en otrolig succé.

Samtidigt var premissen så enkel att vem som helst kunde spela det. I rollen som Link, en liten pojke på jakt efter delarna till Triforce, placerades spelarna på en gigantisk karta. Här lockades man till att utforska varje vrå av världen och det var fritt att upptäcka den i egen takt. Spelet var även väldigt obskyrt för sin tid, det fanns inga pilar som pekade åt vilket håll man skulle gå, och det fanns inga direkta anvisningar om vad som skulle hända härnäst. Under spelets tidiga utvecklingsdagar uppdagades just detta och Nintendo blev oroliga över att spelarna helt enkelt skulle bli förvirrade. Därför försökte företaget övertala Shigeru Miyamoto att ändra på spelets ton.

Shigeru Miyamoto tvärvägrade (som tur är så här med facit i hand). Istället var han övertygad att spelets riktning var det enda rätta. Han insåg att spelarnas interna community skulle vara så starkt att de med hjälp av varandra skulle klara av utmaningen. Och så blev det ju, så klart. På skolgårdar och i hem världen över delades hemligheter, tips och tricks, och ju fler som snackade om spelet, desto fler tog sig an utmaningen.

Upplägget räckte gott och väl för att Famicom Disk System skulle få ett uppsving i hemlandet Japan. Men inför releasen i USA och Europa kom nya problem för Nintendo. Företagets ingenjörer hade sedan länge krossat spelkassetternas begränsningar, men just sparsystemet blev en ny nöt att knäcka. Trots att det kom med en ny kostnad bestämde de sig för att implementera ett internt RAM-minne som hölls vid liv av ett batteri. Det var första gången detta testades i spelsammanhang, men skulle kort därefter bli något av en standard för rollspel och action-äventyr som var för komplexa för lösenord.

Den unika och guldfärgade kassetten blev en av konsolens första miljonsäljare och fortsatte att bli Nintendos absoluta toppsäljare under de kommande åren. Till slut nåddes galna 6,5 miljoner sålda kassetter och det var början på en legend som än idag roar oss, konsolgeneration efter konsolgeneration. Legenden om Zelda var född.

Betyg 8 av 10Betyg 8 av 10