Perceptual Ad Blocker

Arvind Narayanan leder en grupp forskare från Stanford och Princeton som har utvecklat en ny form av reklamblockerare som är extremt effektiv och kringgår skydd mot reklamblockerare på alla sajter de har testat.

Forskarnas skapelse kallas Perceptual Ad Blocker och går ut på att identifiera reklam på samma sätt som vi människor gör – genom att titta på själva sidan och leta efter tecken på att något är reklam. Reklam har ofta bestämda former som en banner eller en ruta, och innehåll som inte uppenbart är reklam måste i de flesta länder tydligt märkas som sponsrat material. Det utnyttjar den nya blockeraren.

I rapporten där Narayanan och hans kollegor presenterar resultaten har de testat med 50 välkända sajter som blockerar vanliga reklamblockerare, och Perceptual Ad Blocker stoppas inte på någon av dem.

Istället för att helt ta bort reklam placerar Perceptual Ad Blocker ett vitt halvgenomskinligt filter med texten ”Det här är reklam” ovanför. Forskarna valde den metoden för att slippa ge sig in i diskussioner om etiken kring reklamblockering.