Modern vr har kommit ganska långt och känns på många sätt som att verkligen befinna sig någon annanstans. Men en del av upplevelsen har hittills gäckat utvecklarna och gör att inte ens den mest naiva användare låter sig luras helt och hållet: haptisk återkoppling. Det finns inget fysiskt motstånd och det känns inte i kroppen när du ”rör” vid föremål i den virtuella världen.

Det har en grupp forskare vid Hasso-Plattner-institutet i Potsdam försökt göra något åt, och de presenterade sina resultat på CHI’17-konferensen i Denver.

Forskarna anslöt en åttakanalig elektrisk muskelstimulator till ett Samsung Gearvr-headset och kopplade elektroder till deltagarnas underarmar och biceps. Speciell mjukvara styrde impulserna från elektroderna så att musklerna stimulerades och höll tillbaka handen när de rörde vid virtuella väggar.

I tidiga försök var stimulering så kraftig att deltagarna beskrev hur det kändes som att vägarna tryckte undan händerna, men senare finjustering gjorde simuleringen mer verklighetstrogen och forskarna lyckades simulera känslan av mjukt motstånd hos till exempel skumgummi.

Tekniken är inte speciellt avancerad, och forskarna menar att den skulle kunna användas kommersiellt. Elektrisk muskelstimulering har använts i konsumentprodukter förr: Du känner kanske igen ”skaffa ett sexpack medan du glor på tv”-träningsprodukter.