Bose är kända för sina högkvalitativa hörlurar som förvisso kostar en slant, men som levererar en ljudupplevelse i världsklass. Vad de däremot inte är kända för är intrång i sina konsumenters privatliv – något de verkar pysslat med ett tag, skriver Reuters.

Hörlursgiganten har nämligen stämts då de enligt uppgifter spionerar på konsumenter via en app som hörlurarna ansluts till. Med appen kan företaget ta reda på musikvanor, vilka podcasts köparen föredrar och annat ljudrelaterat. Appen å sin sida laddas ner från App Store eller Google Play Store.

Bakom stämningen står köparen Kyle Zak. Efter att ha pungat upp 350 dollar (cirka 3 500 kronor inklusive moms) laddade han ner appen på Boses rekommendation och uppgav namn, e-post och serienummer under registreringsprocessen.

Vad han däremot blev överraskad av var att han upptäckte att Bose skickar ”all tillgänglig mediainformation” från hans telefon till tredjepartsföretag där Segment.io, som specialiserar sig på just data från konsumenter, var ett av dem.
Zak hoppas vinna miljoner dollar som ska ges till alla köpare som drabbats.

Modellerna han dessutom vill få till ett köpstopp på inkluderar Quietcomfort 35, Quietcontrol 30, Soundlink Around-Ear Wireless Headphones II, Soundlink Color II, Soundsport Wireless och Soundsport Pulse Wireless.

Vidare hoppas han även att datainsamlingen upphör.