En annonsblockerare, inbyggd rätt i webbläsaren. Påslagen som förvalt alternativ. Det är en tänkbar väg framåt för Googles webbläsare Chrome, rapporterar Wall Street Journal.

Även om onlinejätten själv drar in stora pengar på just webbannonser uppges man vara sugna på att förbättra annonsmiljön som helhet genom att ta bort störande sådana som försämrar surfupplevelsen.

Läs också: Opera älskar annonsblockerare – ”gör webben snabbare”

 

Källa: StatCounter Global Stats - Browser Market Share

Enligt WSJ kan Google komma att bekräfta nyheten "inom de närmaste veckorna", men källor uppger till tidningen att företaget fortfarande inte fått klart allt detaljarbete kring annonsblockeraren. Google själva har ännu inte kommenterat uppgifterna.

Läs också: 12 tips och tricks för bättre surf i Chrome

Och vilka annonser kan Chrome tänkas vilja blockera? Det verkar främst röra sig om saker som autospelande video, jobbiga pop-uper och annonser med inbyggd nedräknare – vilket är exempel på annonsformat som dömts ut av organisationen Coalition for Better Ads tidigare i år. Ett annat vedertaget skäl ska vara att Google vill sätta käppar i hjulet för etablerade annonsblockerare som tar emot pengar för att se mellan fingrarna i vissa fall.