Häromdagen beställde jag en läsplatta från en av våra största webbutiker inom hemelektronik. Jag betalade en bit över hundralappen för att få den skickad som paket, och den fanns i lager. Jag hade lika gärna kunnat handla plattan i en fysisk butik men kände att det var smidigt att få den hemskickad så att jag slapp offra en lunchrast.

Tre dagar senare får jag ett sms från Postnord där jag får frågan om jag vill bestämma en tid för hemleverans av varan, eller om jag vill hämta den i Järfälla. Dit är det fyra mil hemifrån (och nästan lika långt från kontoret). Men om jag inte vill köra 40 minuter till uthämtningsstället måste jag å andra sidan ta ledigt en halvdag för att passa hemleveransen, som skulle ske valfri vardag mellan 13 och 16. Helt galet! Och tyvärr kommer jag alltid att förknippa den e-handlaren med usel paketleverans.

Hur svårt är det att utveckla en app där jag kan få en notis ett visst antal minuter innan paketet anländer?

En annan klassiker är ”leverans kommer att ske någon gång mellan kl. 8–17”. Tänk om andra branscher skulle jobba så!? När jag har frågat om chauffören kan slå en signal strax innan leverans har svaret alltid förvånat. Senast hade chauffören ingen mobiltelefon, enligt leverantörens kundtjänst. Gången innan dess fick jag beskedet att ”jag är hos dig om tio minuter”, sedan tog det tre timmar innan paketet anlände. Helt ofattbart.

Hur svårt är det att utveckla en app där jag kan få en notis ett visst antal minuter innan paketet anländer? Eller där jag kan välja mellan olika utlämningsställen som passar mig just den dagen?

Att ta ledigt en halvdag för att sedan se en stor lastbil komma och leverera ett litet paket till min hemadress känns inte effektivt på något sätt. Inte tidsmässigt och inte ur miljösynpunkt. Jag förstår heller inte hur det kan gå runt ekonomiskt. Tekniken finns här sedan länge i form av gps-trackers, lokaliseringstjänster och smarta algoritmer för att räkna ut rutter. Det är dags att Postnord, Schenker och alla andra i logistikbranschen börjar jobba smartare.