Traditionella biltillverkare som Ford och Toyota är inte förstahandsvalet hos många bilköpare när det ska inhandlas en bil med smarta körfunktioner i framtiden. Istället är det företag som Apple och Google som lockar mest. Detta visar rapporten Cars Online 2017 från Capgemini, som kartlägger konsumenters syn framtidens bil och bilköp.

I rapporten anger drygt hälften (51 procent) av de svarande att de har större förtroende för teknikföretag än för traditionella biltillverkare när det gäller självkörande bilar och andra smartfunktioner. Vidare anger 6 av 10 att de är redo att byta ut sin nuvarande bil mot en från ett teknikföretag (om/när det blir möjligt).

Överlag är intresset för smartfunktioner väldigt stort: 8 av 10 kan tänka sig att betala extra för att få smarta körfunktioner såsom assistans vid backning och kameror som varnar för objekt i döda vinkeln.

Vill du gräva ner dig ytterligare i siffror och procentenheter hittar du hela rapporten här.