Playstation VR har inte direkt badat i kvalitativa titlar så här långt. Visserligen finns det några enstaka som står ut, men för det mesta rör det sig om flyktiga upplevelser som i bästa fall underhåller för stunden. Det här är något som knappast Sony är ensamma om när det kommer till vr. Både Oculus Rift och HTC Vive lider som bekant brist på bra och exklusiva spel som på allvar visar vad formatet går för.

Kanske kan Farpoint bli det spel som till slut gör att vi springer till butikerna för att köpa vr-utrustning, alternativt dammar av den enhet vi så sällan använder? Spelet i sig är kanske inte så värst intressant, snarare är det den medföljande kontrollen som skapat en hel del hajp på förhand. Tillsammans med Farpoint släpper nämligen Sony Aim Controller – ett stycke hårdplast utformad som ett futuristiskt rymdvapen. Det är med denna du sedan kontrollerar händelserna, ungefär som de där klassiska ljuspistolsspelen under sent åttiotal och tidigt nittiotal. Du siktar genom att rikta vapnet mot fienden, och trycker sedan på avtryckaren för att skjuta. Att röra sig fungerar mer traditionellt – det gör du nämligen genom någon av styrspakarna.

Farpoint

Och hur var det då med yrseln? Jo, viss vr-mående infinner sig, särskilt när vi tvingas göra snabba rörelser åt ett håll och styra åt ett annat. Men det här är högst individuellt, och blev du det inte av exempelvis Drive Club VR lär du kunna spela Farpoint utan några större problem.

Tekniken fungerar riktigt bra

Om du klarar av att besegra illamåendet är det riktigt behagligt att spela med Aim Controller. Att sikta är busenkelt för vem som helst, och här finns flera kontrollalternativ att välja mellan, beroende på om du vill ha en lite simplare styrning eller mer avancerade kontroller. Förutom att kamerans begränsade upptagningsförmåga ställer till det emellanåt (den är ju som bekant en av bristerna med Playstation VR) märker vi inte av några större tekniska problem. Framför allt leder Aim Controller till att inlevelsen blir riktigt påtaglig. Du må se fånig ut med en hjälm på huvudet och Aim Controller i händerna, men plastvapnet blir snart en naturlig del av hur du spelar.

Farpoint

Men som sagt, själva spelet är inte lika upphetsande. Farpoint är kort och gott ett traditionellt actionspel utan några större ambitioner att vara något annat än just det. Vi tar rollen som någon slags astronaut – som efter ett misslyckat uppdrag hamnar ensam på en ödslig planet mitt ute i världsrymden. Det tar givetvis inte många minuter innan elaka spindlar och diverse annat otyg börjar attackera dig, och så fortsätter det spelet igenom utan att det görs några större försök att överraska oss.

Vore man snäll skulle det gå att kalla Farpoint för old school, men en mer passande beskrivning är att det är aningen fantasilöst designat. De flesta inslag har vi sett tusen gånger förut, och dessutom i bra mycket bättre utförande.
Det finns dock en del lyckade partier, däribland underhållande strider på öppna ytor och mot flera olika typer av fiender samtidigt. Dessutom blir det roligare så snart vi får fler vapen än standardutrustningen att leka med (hagelbrakaren är magisk). Och för den som tröttnar på att spela ensam är det också möjligt att lira tillsammans med andra spelare. Ytterligare ett plus i kanten är handlingen, som är oväntat välskriven – trots sin simpla premiss.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning