Honda Civic är inne på sin tionde generation. Hur många modeller kan i dagsläget ståta med en sådant arv? Redan 1972 såg den första generationen dagens ljus och sedan dess har bilen kommit i alla dess former och stilar.

Honda Civic

För att vara en modell som huserar i Golfklassen har nya Civic väl tilltagna yttermått och avståndet mellan stötfångarna är 452 centimeter. Det märks när vi kliver in i kupén. Fyra personer sitter riktigt bra, om än lågt – det är onekligen en sportig känsla som ska förmedlas.

Honda Civic

Det är en helt ny bil rakt igenom som möter oss och karossen är femdörrars halvkombi med ett riktigt stort bagageutrymme som sväljer från 478 till 1 245 liter, beroende på om du fäller sätena eller ej. Bränsletanken har flyttats från bottenplattan under de främre stolarna till under baksätet, så den tidigare så smarta lösningen med de uppfällbara stolsdynorna i baksätet är numera historia. Men som sagt, den lastar en hel del även nu.

Honda Civic

Bra komfort – men svårnavigerat system

Sittkomforten är bra för de åkande, både fram och bak. Materialvalet i paneler och reglage har förbättrats rejält och förmedlar en påkostad känsla. Borta är även den förra generationens infotainmentsystemet som såg ut som en tredjepartsinstallation (saknad av ingen). Det nya, med en pekskärm på sju tum, ger ett mer professionellt intryck och ser mer ut att höra ihop med övrig inredning. Gränssnittet liknar emellertid det gamla och är fortfarande Androidbaserat.

Systemet är relativt svårnavigerat och skärmen är inte den känsligaste. Som tur är, och det är inte ofta vi tycker det, är det kompatibelt med Apple Carplay och Android Auto vilket i detta fall underlättar. Någon fast uppkoppling finns inte, utan du får använda dig av ditt mobilnät för att ladda ner appar och så vidare. Den proceduren är emellertid enkel när du väl lärt dig hur systemet är uppbyggt. Men simplare saker, som att höja eller sänka volymen, är svårare. Reglagen sitter nämligen på aviga ställen och allt som oftast sluter det med att vi sitter och vrider på ratten till klimatanläggningen. Samma sak gäller knappar och reglage på ratten – volymjusteraren sitter helt fel.
 

Honda Civic

Instrumenteringen är tidsenligt helt digital och uppdelad i sektioner. Vi har temperatur- samt bränsleinformation i mitten, och hastighetsmätaren plus en infodisplay med färddator, media, navigation och så vidare. Snyggt presenterat och flera resor bättre än i den förra modellen.

Testbilen är utrustad med en 1,5-liters bensinare med 182 hästkrafter och utförandet Prestige. Prestige är toppmodellen när det gäller utrustningen och leverars med det mesta du kan önska i form av förarhjälpmedel och säkerhetsfunktioner. Bland annat har vi döda vinkeln-varnare, adaptiv farthållare, backkamera, körfältsassistans och ett öppningsbart glastak. Det finns för övrigt hela åtta olika utrustningsnivåer att välla mellan och ytterligare ett motoralternativ, en 1-liters turbomatad bensinmotor med 129 hästkrafter.

Honda Civic

Köregenskaperna har i stort sett alltid varit Hondas paradgren och det gäller fortfarande. Den nyutvecklade bottenplattan har både ny fjädring och upphängningar fram och bak, samt styvare bussningar. Styrkänslan är riktigt bra och kurviga landsvägar är hemmaplan för nya Civic. 0-100 avklaras på 8,2 sekunder men den låga sittställningen och det adaptivt dämpningssystem gör känslan än mer rappare och inspirerande. Cvt-lådan är karakteristiskt skrikig vid höga varvtal men sköter uppgiften väl.