tekken7

Det har hänt en hel del sedan det allra första Tekken släpptes 1994. Serien har gått från att vara en i mängden av Virtua Fighter-kloner till att växa sig större än sin förebild, och till slut räknas som främst i genren. Framgångarna kan sammanfattas med två definierande inslag: lättillgänglighet och ett generöst antal spellägen.

Läs också: Ultra Street Fighter II: Superklassikern håller fortfarande skyhög nivå

Istället för krångliga knappkombinationer och sekundsnabba reaktioner bjöds vi på ett betydligt enklare system där nybörjare lätt kunde ta till sig kontrollerna. Och när vi väl tröttnat på sedvanliga versus-lägen fanns det alltid alternativ att grotta ned sig i, vare sig det var sidoscrollande actionnivåer eller volleybollturneringar. Tekken 7 går i samma banor som sina föregångare, men bjuder även på intressanta nyheter i såväl spelkontroll som i innehåll.

Fenomenal grafik

Den största skillnaden jämfört med föregångarna är att Tekken 7 utvecklats med Unreal Engine 4. Utan att gå in i alldeles för tekniska termer kan vi gott påstå att resultatet är en klar förbättring jämfört med Tekken Tag Tournament 2. Karaktärerna rör sig smidigare än någonsin och banorna känns vackrare och mer verklighetstrogna. Men trots att nivåernas teman skiljer sig markant emellan undrar vi fortfarande om det var ren snålhet att ett fåtal av dessa saknar grafiska effekter helt. Varför skulle vi vilja slåss på en tom bana bestående enbart av färglösa kuber när alternativen är färgsprakande vulkaner, mystiska tempel eller grönskande djungelmiljöer?

tekken7

Galna kämpar och superattacker

Variationen bland karaktärsutbudet är desto mer imponerande, trots att vissa är i löjligaste laget. Nykomlingen Gigas påminner mest om en röd variant av Hulken och Yoshimitsu rockar numera en märklig bläckfiskoutfit. Bland de roligare har vi Kazumi, vars husdjurstiger kan attackera på måfå. Allra häftigast är gästkaraktären Akuma från Street Fighter, komplett med eldbollar och resten som hör den serien till. Att han implementerats på ett övertygande sätt utan att påverka balansen negativt ger oss förhoppningar om en ny eventuell crossover serierna mellan.

Läs också: Injustice 2 – lyfter fightinggenren till en ny nivå

Ett inslag som definitivt inspirerats av Street Fighter är de nya, så kallade ”Rage Arts” – renodlade superattacker som kan aktiveras en gång per rond. Dessa blir tillgängliga först när din karaktär tagit emot tillräckligt med stryk och kan ibland vända på matchernas utgång helt. Lyckligtvis innebär inte dessa attacker automatisk vinst då de är relativt enkla att blockera.


Tekken-såpan lever vidare

Utöver de sedvanliga arkad-, versus- och träningslägena bjuder Tekken 7 även på ett utökat storyläge kallat ”The Mishima Saga”. Här kan nybörjare pedagogiskt bekanta sig med kontrollerna i takt med berättelsen, som inte helt oväntat fokuserar på de eviga protagonisterna Heihachi och sonen Kazuya. I Tekken 7 får vi äntligen hela den långa förklaringen till varför sagda herrar envisats med att kasta varandra utför stup och ned i vulkaner genom åren, bland annat.

Mishima Saga
I storyläget får vi äntligen chansen att styra en ung Kazuya.

Det märks att utvecklaren Bandai Namco verkligen ansträngt sig för att ge oss inlevelse i detta läge. Långa animerade sekvenser kan plötsligt bli interaktiva och växla över till en strid, för att sedan återuppta berättandet. Säga vad man vill om bakgrundsberättelser i fightingspel, men narrativet i ”The Mishima Saga” löper verkligen hela linan ut och upplösningen är inget annat än spektakulärt. Tyvärr finns det inte mycket att hämta om du har andra favoritkaraktärer än de som berörs av huvudstoryn, annat än korta klipp i stil med föregångarna.

Fantastisk mekanikM3 rekommenderar

Imponerade grafik, coola karaktärer eller ett utökat storyläge å ena sidan – Tekken 7 vore inget utan dess fantastiska spelmekanik. Oavsett om du är en veteran eller kommer in som nybörjare finns det ett stort antal kämpar som passar alla olika speltyper. Att vi numera även har tillgång till superattacker komplicerar inte spelbarheten, utan ger oss bara ytterligare en dimension till de redan välbalanserade striderna.

Framför allt har vi helt nya taktiker att träna på, både lokalt samt i de många olika onlinelägena, (som vid test fungerat över förväntan). Men viktigast av allt – den där speciella känslan som återfanns i kultklassikern Tekken 3 finns närvarande hela tiden. Känslan som fick dig att hitta alla hemliga slutsekvenser, dräkter och karaktärer. Känslan som fick dig att utmana samtliga polare när det begav sig. Känslan av att känna sig som ”The king of iron fist”.


Fakta Tekken 7

Genre: Fighting
Format: Playstation 4, Xbox One, pc
Testat format: Playstation 4
Utvecklare: Bandai Namco
Utgivare: Bandai Namco

plus

Fenomenal grafik
Underhållande strider
Stort antal lägen

minus

Sämre musik än vanligt
Knapp någon story om du inte heter Mishima i efternamn

Betyg 9 av 10