Den här veckan är M3 som bekant ute på vägarna och testar gps-kartor, och igår var det Dalarna och Värmland som stod på schemat. Till vår hjälp har vi ett gäng tips från läsare som mejilat om platser där kartorna inte hänger med. Mest intressant var dock att kolla upp en närmast spektakulär miss från gamla kartor, där en familj tidigare i år var nära att köra utför ett stup när de följde köranvisningarna.


Vägen uppför backen är i fint skick…

Eftersom vi var utrustade med två gps-enheter med det absolut senaste kartmaterialet inlagt (en med Teleatlas och en med Navteq) var vi spända på att se om felet hade fixats till.


Vi närmar oss krönet, fortfarande ingen varningsskylt

Rekommenderas genväg genom skogen

Vi följde instruktionerna från familjen och började köra lsträckan från Borlänge till Sunne. Strax efter att vi svängt av från väg 245 till den nybyggda väg 26 ville den Navteq-baserade gps:en, en sprillans ny Sony U93TW (som ännu inte nått ut i butikshyllorna), ta en genväg in på en gammal skogsväg. Efter ett par hundra meter kom vi fram till en risig bro med en varningsskylt om att överfart sker på egen risk. Två minuter senare (vi tog sats och chansade) kom vi dock ut på den asfalterade vägen igen, inget stup här inte men väl tveksamma vägangivelser.


Litar du på gps:en här kan det sluta olyckligt…


En närmare titt

Upp mot stupet…
Någon kilometer senare när vi var ute och snurrade på en annan grusväg i området visade dock plötsligt våra två test-gps:er olika riktningar mot vår destination – Sunne. Medan Teleatlas-gps:en föreslog att vi skulle ta oss ut till den nybyggda 26:an visade Sony-gps:en oss vidare in på en annan asfalterad väg uppför en höjd, parallellt med den nya vägen. Och väl uppe övergick vägen till grusväg en kort bit, sedan hade vi en brant precis vid sidan av oss. Rakt fram tog vägen bara slut och hade vi inte kört försiktigt hade vi lätt kunnat braka nedför slänten ut i mossan. Ingen skylt, ingen vall, ingen varning överhuvudtaget. Illa! Sony-gps:en tyckte att vi skulle köra rakt fram, nedför den branta sluttningen, medan Tomtom-maskinen med Teleatlas-karta febrilt uppmanade oss till att göra en u-sväng och vända om.


Felet ligger här, nära gränsen mellan Värmland och Dalarna

Vägverket försvarar Stora
Vi kontaktade Vägverket för att kolla upp hur en sådan här allvarlig miss kunnat förbises, och Bertil Lithner, projektledare för det aktuella vägbygget svarar.

- När den nya vägen byggdes för två år sedan rapporterades ändringen in till vägdatabanken, så den gamla vägen har sedan dess varit enskild väg, ägd av Stora.

När vi frågar vem som bär ansvaret för att vägen inte är avstängd, eller tydligt uppmärkt som återvändsgränd, försvarar han Stora.

- På den aktuella platsen är den numera en vändplan, och det är ju grusväg sista biten, eller hur?

Visst kan man vända där, men vi lovar – kommer du i 70 knyck uppför backen, och bromsar in lite lätt när vägen övergår i grusväg helt tvärt, då är det stor risk att det slutar i en olycka. Framför allt om det är mörkt ute.

Två år gammal miss
Förutom att vägens ägare slarvat med uppmärkningen är det samtidigt en mycket allvarlig miss från kartleverantören Navteqs sida. Vägen har trots allt varit färdig i två år.
- Det enda sättet att upptäcka en sådan här avvikelse är att man är på plats, säger Robert Ahlbom, kontorschef för Navteq i Göteborg.


Robert Ahlbom, Navteq, ser bekymrad ut när han ser bildbeviset.

Han visar sedan en kartbild från Vägverkets databas (som vi inte fick fotografera) och han påpekade att det såg ut som att det ligger en anslutning mellan gamla och nya väg 26 i deras kartmaterial. Han antydde alltså att det kunde vara vägverkets fel, men det kan även vara så att det ligger andra parametrar i deras kartmaterial som han inte såg. Eftersom Teleatlas kartmaterial inte visar en anslutning mellan dessa två vägar är vi dock skeptiska. På frågan när felet är fixat svarar Robert Ahlbom bestämt.

- Vi har nyligen varit i området och uppdaterat kartorna, så till Q4-uppdateringen skall det vara fixat, säger han.
Det innebär alltså att vi tidgast kan se uppdateringen i gps-enheter framåt nästa sommar, sådan eftersläpning handlar det om.

I det här fallet var det naturligtvis extra olyckligt att brister i kartmaterialet sammanfaller med att vägens ägare inte tagit sitt ansvar och fixat till en ordentlig vändplan och en varningsskylt. Helt klart är dock att du inte kan lita på angivelserna från din gps i alla lägen, och att de i vissa fall kan öka risken för olyckor. Tänk på det när du har svårt att slita blicken från din nyinköpta gps-enhet.

Resan fortsätter... läs rapporten från dag 3 >>