Vi anade att det skulle bli svårt att toppa gårdagens dramatik i de värmländska skogarna när vi styrde mot Göteborg, och vi blev mycket riktigt ”besvikna” över att vara sysslolösa då kartorna visade förvånansvärt få avvikelser. Navteq-kartan saknade fortfarande en hel del vattendrag, mest åar, och Teleatlas var någon sämre på små avstickare från de stora vägarna. Dessutom dolde testmaskinen en hel del information vid sidan om E6:an söder om Göteborg, vägar som sedan dök upp när vi svängde av från motorvägen. Detta gjorde det både svårt och tidsödande att dubbelkolla felaktigheter. Först trodde vi att hela samhällen hade blivit bortglömda av Teleatlas, men så var inte fallet.



En kör och den andra kollar kartorna

M3 följde med Navteq
I Göteborg mötte vi upp Navteqs kontorschef för Göteborgsområdet (med ansvar för Götalands kartor), Robert Ahlbom. Vi fick följa med på en tur i deras bil när de åkte ut och uppdaterade Göteborgskartan. Samtidigt berättar Robert om problematiken med att hålla kartorna fräscha.


Tomtoms gps visade inte irrelevanta sidovägar


- Det är först i år som vi gått från uppbyggnadsstadiet till uppdatering av kartorna, och enligt flera uppgifter förändras så mycket som tio procent av vägnätet på något sätt varje år, berättar han.

En tuff uppgift med andra ord att hålla kartorna fräscha. Men så har också Navteq ganska bra resurser för jobbet.

- I Sverige har vi fem bilar som används för fältarbete, två i Göteborg och tre i Stockholm. Bilarna är ute väldigt mycket, säger Robert Ahlbom.

I bagageluckan ligger en gps-mottagare och en dator, sedan sitter själva antennen på taket och skärmen vid passagerarsidan. Medan chauffören kör hanterar en andra person uppdateringarna och kontrollen. Till sin hjälp har de en Wacom-bräda och en kamera som hela tiden fotograferar (fem bilder i sekunden). På så sätt kan han anteckna avvikelser som sedan förs in i systemet. Och mycket blir det att föra in, speciellt intressepunkter.

- Vi för inte in ”Sibyllakiosker” i dagsläget, vi har en databasspecifikation med de kriterier som gäller för att vi skall föra in en ny intressepunkt. Sedan är det omöjligt för oss att hålla koll på alla företag och uppdatera denna information, säger Robert Ahlbom.


Många dagar ute i fält blir det för Robert Ahlbom och hans kollegor

Att hålla kartorna uppdaterade är ingen lätt uppgift och Robert medger att det hela tiden handlar om prioriteringar.

- Man åker ju inte gärna till Norrland på vintern, men visst täcker vi upp även den delen av landet. Umeå och Luleå är ju stora städer med mycket folk. Men självklart har en rondell i Göteborg högre prioritet än en skogsväg i Lappland.

Efter en tuff dag med värkande ryggar avslutar vi resan i Helsingborg strax efter mörkrets inbrott. Nästa dag är det dags att göra Skåne, för att sedan vända tillbaka uppåt mot ”Sverige”.


Dagens färdväg


Resan fortsätter... kolla in dag fyra >>