Först och främst, en ursäkt till alla skåningar. Vi insåg att för att kunna täcka upp lite av inlandet hann vi inte med Malmö och södra Skåne. Dag fyra startade vi med lite stadskörning i centrala Helsingborg, och här ville Teleatlas-gps:en att vi skulle begå dödssynden att köra mot enkelriktat. Annars fungerade båda systemen riktigt bra.


Två koncentrerade testare på skånes landsvägar

Vår färd fortsatte över de skånska slätterna mot genom Ljungby och därefter vidare mot småländska Växjö. Många små avstickare blev det, för vi ville kolla att alla små leriga grusvägar fanns med på båda kartorna, och liksom på västkusten hittade vi det mesta – inklusive gamla igenvuxna traktorspår. Här var det väldigt små skillnader mellan de båda kombattanterna, men så handlar det också om gamla vägar som säkerligen är inritade sedan länge i lantmäteriets kartmaterial.

Vi hade bestämt träff med Christian Hallberg, vd för distributören Gadgetec i Sölvesborg, men på grund av tidspressen fick det istället bli ett samtal över telefon.

Vad sitter det för kartversioner idag i flertalet gps:er ni säljer?
-Q1 2007 i de flesta nya modeller. Första enheten med Q2 fick jag faktiskt in idag.

Vad är största bristen i kartorna enligt dig idag?
-De klarar inte av gårdsadresser, typ bondgårdar – det saknar jag. Visst hittar man till slut efter en del krångel. För ett par år sedan skulle jag kunnat nämna hur mycket som helst men idag är det ruskigt bra kartor. Jo, en sak till saknar jag som jag tror kartleverantörerna har, men inte vågar lägga in i kartorna på grund av säkerhetsrisken. Boogietryck och broars höjd (ett fel där, och det smäller rejält!), det väntar jag på. I övrigt är det Östeuropa det jobbas på mest numera. Sverige är klart, bara uppdateringar som skall göras kontinuerligt.

Skillnader mellan Navteq och Teleatlas, generellt?
-Ingen större skillnad, Teleatlas ligger lite före när det gäller 3D.

Hur är det nu med intressepunkter, ligger de i kartorna eller läggs de in i efterhand? Vi hör olika sanningar hela tiden .
-Jag vet faktiskt inte helt säkert men den största delen lägger karttillverkaren in, men jag vet att exempelvis Camon har extrabeställt campingplatser till sina enheter. Viktigast med POI enligt mig är att telefonnummer till intressepunkten finns, exempelvis hotell.


Timmarna går fort när man har roligt, och vi var tvungna att prioritera inlandet

Sista målet för dagen blev Kalmar och på vägen dit följde vi upp ett par läsartips. Dessa var tyvärr fruktlösa, troligtvis beroende på det vanliga: galmla kartor hos användarna. Vi försökte även provocera fram fel, ut på riktigt små skogsväger som till synes inte ledde någonstans. Men detta fixade maskinerna galant. På vägen missade Navteq som vanligt ett par åar och mindre sjöar. Strax innan Växjö var det dock en bit ny väg som inte fanns med på någon av testmaskinerna så här blev det återigen lite körning ute i spenaten. Alltid något att klaga på, men sammantaget blir betyget för dag 4 klart godkänt..

Sista dagen beger vi oss uppåt mot huvudstaden igen, följ med oss då och har du något hett tips du vill att vi följer upp innan dagen är slut, hör av dig!

Nu är sista dagen snart här...
läs om våra vidare äventyr dag 5 >>