Det spelar ingen roll hur bra din gps är när det gäller gränssnitt, skärm eller funktioner, så länge kartan visar felaktigheter och är dåligt uppdaterad. Tidningen M3 har tagit fasta på detta och låtit genomföra det första testet av gps-kartor i Sverige. Under en vecka i september lät vi M3:s Mikael Lindkvist och Andreas Bergsman resa 3687 kilometer genom Sverige och jämföra kartor från marknadens två kartleverantörer: Navteq och Tele Atlas. Och resultatet är skrämmande:

-När hela villaområden som byggdes för sju år sedan saknas, är det uppenbart att kartleverantörerna inte hänger med, säger M3:s teknikredaktör Mikael Lindkvist.


Många fel blev det...

I testet, som publiceras i sin helhet i M3 nummer 10, har kartorna bedömts i fyra ronder: Stadskörning, glesbygdskörning, kvalitet på intressepunkter samt hur bra kartorna är på vägnamn och husnummer. Kartan från Navteq vinner tre av fyra ronder och är klar vinnare i testet. Men det betyder inte att Navteq kan luta sig tillbaka och fira med champagne.

-Under våra nästan 400 mil på vägarna hittade vi löjligt mycket fel. Visst, Navteq är bäst, men båda leverantörerna måste skärpa sig, menar Andreas Bergsman.

Lägg till det faktum att många portabla gps:er som säljs idag inte ens är utrustade med de senaste kartorna och vi har en tydlig förlorare: konsumenten.

Hela det 18-sidiga testet går att läsa i sin helhet i M3 nummer 10 som når butik idag.


Mer info om gps på M3:s specialsajt: m3.idg.se/gps

Fakta

Testutrustning:
-2 portabla gps:er: Till vårt test vaskade vi fram två gps:er utrustade med det senast tillgängliga kartmaterialet från de båda kartleverantörerna. Det blev Tomtom Go 520 och Sony NV-U93TW med kartor uppdaterade första kvartalet.
- 1 bärbar dator med gps-tracker, användes för att föra in felaktigheter kopplade till exakt gps-position

Testmetod:
-Gps:erna monterades sida vid sida vid bilen och en av testpiloterna höll hela tiden koll på att verkligheten stämde överens med kartorna.
-Testpiloten antecknade feltyp, position och kartmiljö, samt graderade om det var ett mindre eller mer allvarligt fel.
-Rutten vi tog var planerad i förväg och tänkt att ge en representativ bild av Sverige med både glesbygd, storstad, små och stora vägar. Sammanlagt färdades vi 3687 kilometer under testets fem dagar.
-Testet i fält kompletterades på hemmaplan med att vi även slumpmässigt valde ut 100 adresser i Sverige som vi sökte efter i gps-enheterna för att se om gatorna och husnumren fanns med.