Har du aldrig spelat spel med surroundljud har du gått miste om något. Och det är faktiskt så att du har ordentlig hjälp av 5.1-ljud i vissa spel, exempelvis action-titlar som Call of Duty 4. Här kan du höra var fienden befinner sig, vilket kan rädda livhanken i många situationer.


Rätt kringutrustning. För att du ska få ut det mesta av din spelmaskin bör du ha en fet receiver och bra högtalare.

5.1-ljud finns i många varianter, i film är exempelvis Dolby Digital och DTS standard. Båda dessa format är dock komprimerade, Dolby Digital kan jämföras med flerkanalsljud i mp3-kvalitet. Visst, sitter du med ett enkelt högtalarpaket går du säkert inte miste om så mycket men har du en riktigt bra hemmabioanläggning vill du självklart få ut så mycket som möjligt ur den.

PS3:an vassare på pappret
När vi jämför Playstation 3 mot Xbox 360 på papperet verkar Sonys konsol vassare när det gäller ljudet. Men så är det också en bluray-spelare, därför är stöd för de nya ljudformaten Dolby TrueHD och DTS HD inte så konstigt. Men än så länge är komprimerat 5.1-ljud det vanligaste i spelsammanhang. Så hur låter det då i praktiken?

När vi körde Call of Duty 4 parallellt på de tre olika plattformarna kom vi ganska snabbt fram till att det skiljde ytterst lite ljudmässigt. Miljöljuden och 3d-positioneringen var i det närmaste identiskt. Däremot hade Xbox 360- och PC-versionen en aning tyngre ljudeffekter för vapnen i just det spelet jämfört med PS3-versionen som lät lite tunnare när vi exempelvis fyrade av en hagelsvärm.


Maffigast på Xbox. Call of Duty 4 ger mer tyngd i ljudeffekterna på Xbox 360 än på PS3.

PCM 7.1 gör skillnad
Team Fortress 2 (från Orange Box) i Xbox 360-versionen låter dock en aning dovt i jämförelse med PS3-motsvarigheten. Men så skickar PS3:an också ut 7.1-signal via hdmi (pcm) i spelet (jämfört med Xboxens dd 5.1). Även när vi kör med 5.1-högtalare låter PS3-versionen klarare och med bättre diskant utan att den tappar i botten. 3d-positioneringen är dock lika bra på Xbox 360, men här upplever vi att pc-versionen är en aning sämre. Dessutom låter det ganska skränigt i intensiva actionscener i TF2 på datorn med integrerat ljudkort. Med ett X-fi-kort i testdatorn blir ljudet mustigare och mer öronvänligt, dock inte lika bra som på PS3:an.


PS3 imponerar. Uncharted: Drakes Fortune ger grym surroundkänsla.

En annan titel där Playstation 3 glänser ljudmässigt är Uncharted: Drakes Fortune. Här kan vi välja 7.1-ljud i pcm-format och resultatet är mäktigt. Miljöljuden är rymliga och naturliga, 3d-positioneringen perfekt och det blir aldrig jobbigt för öronen ens på hög volym i actionscenerna. På pc-sidan imponerar Crysis mest på oss ljudmässigt. Mäktiga utomhusmiljöer bjuder på naturtrogna miljöljud och i actionintensiva partier smäller det ordentligt runt öronen och vi har hela tiden riktigt bra 3d-känsla.

Liten skillnad i sport- och bilspel

När vi spelar bilspelen Burnout Paradise (PS3 och Xbox 360) och Need for Speed Prostreet är det väldigt lite som skiljer mellan de olika plattformarna. PS3:an ger en aning klarare diskant och bättre miljöljud än Xboxen i det förstnämnda spelet och alla tre maskinerna levererar ungefär likvärdig kvalitet i Need For Speed ProStreet. Det vill säga mäktigt motorljud, enformiga och tråkiga kommentarer och musikspår du snabbt tröttnar på.


Billig uppgradering. Köp ett ljudkort för en dryg femhundring så får du märkbart bättre ljud i datorspelen

I de sportspel vi hade möjlighet att köra på alla tre plattformar upplevde vi inte skillnaderna i ljudkvalitet som någon viktig del. Visst, är du golf-fanatiker kanske du uppskattar äktheten i ljudet i Tiger Woods PGA Tour 08 när puttklubban träffar bollen, men det låter ganska likvärdigt på alla tre spelmaskinerna. I Fifa 08 gillar vi publikljudet i 5.1-format, men samma sak här. Ingen skillnad att tala om mellan de tre olika plattformarna. Inte ens när vi hottar upp speldatorn med ett X-fi-ljudkort.

PS3:an vinner

Sammantaget blir det PS3:an som vinner ljudronden, men för att du skall ha någon glädje av fördelarna med Sonys spelmaskin krävs det att du har en riktigt bra hemmabioanläggning. Xbox 360 låter nästan lika bra, och i vissa fall (exempelvis Call of Duty 4) till och med aningen bättre. Dolby Digital 5.1-begränsningen lär dock göra att PS3:an drar ifrån ytterligare allt eftersom. Trots att vi uppgraderade speldatorn med ett riktigt bra ljudkort, ett Soundblaster X-fi Xtreme Gamer, upplevde vi att PS3:an lät bäst överlag. Och då bör du känna till att integrerade ljudkort blivit standard även i speldatorer (titta exempelvis på Dells XPS-serie).

Vinnare, rond 2, ljud:

Imorgon är det dags att titta på hur användarvänliga de olika spelmaskinerna är och hur snabbt du kommer igång med spelandet på respektive plattform. Visste du exempelvis att det finns spel som kräver att du fyller upp en tiondel av PS3:ans hårddisk för att de ska fungera?


Diskutera vidare:
Missa inte diskussionstråden i vårt forum >>


Xbox 360 vs PS3 vs PC-special!
Denna artikel är en del i en special. Här är alla artiklarna i serien:

Del 0: Upptakten - så testade vi
Del 1: Grafiken
Del 2: Ljudet
Del 3: Användarvänliga?
Del 4: Tillbehören
Del 5: Utbudet + VINNAREN!