Medan Sverige har fått vänta har Iphone redan släppts i stora delar av världen, och när det stod klart att telefonen relativt enkelt kunde låsas upp har ett rekordstort antal svenskar skaffat sig en Iphone från USA. Suget har varit så stort att det kullkastat hela affärsplanen för Sverige.

- Idag beräknar vi att det finns fler Iphones i Sverige än vi beräknade att sälja på den svenska marknaden under det första halvåret, säger en representant för Apple i Skandinavien som valt att vara anonym.

- Det har förstås fått konsekvenser för vår möjlighet att skaffa fram telefoner. Samma fenomen som hänt i Sverige händer i andra länder. Indiska privatimportörer sträcker just nu vår logistik till bristningsgränsen. Vi måste helt enkelt fokusera på de marknader som inte redan är mättade.

Kändisar leder vägen

Jakten på en Iphone har blivit en ren folkrörelse, något som inte begränsas till den sedvanliga målgruppen av prylintresserade.

- Iphone har blivit en kändispryl. Vi har sett att personer som unga och gamla ser upp till, som Zlatan, "Foppa", idol-Ola och Lasse Berghagen, alla stolt visar upp sina telefoner ordentligt.

När kändisarna har skapat trenden är det som en ostoppbar våg som sköljer över folket, säger varumärkesexperten Malin Ludmids och konstaterar vidare:

- Det här är det stora genombrott för näthandeln som vi har väntat på så länge. En masspsykos. Jag är fascinerad.

Innebär då detta att vi aldrig kommer att få se Iphone i svenska butiker? Det vill inte Apples representant ge något svar på, men påpekar att man i nästa generations Iphones kommer att göra mer för att bibehålla kontrollen över marknaden.

- När Iphone Nano och Iphone Shuffle lanseras senare i år kommer de att släppas allra först i Sverige.