HP:s första riktiga navigator är här, i form av Ipaq Travel Companion, eller Ipaq 314 som familjenamnet lyder. Namnet har den fått ärva av sina äldre syskon i Ipaqfamiljen, som vid det här laget utgör en ansenlig skara handhållna datorer.
Namnet är dock inte det enda den ärvt; eftersom operativsystemet som används är Windows CE 5.0 har HP passat på att trixa in en hel del program. Efter en stunds bläddrande i menyerna hittar vi såväl flera spel som nyttoprogram: Adressbok (med Outlook-synk), världsklocka med olika tidszoner, videospelare, musikspelare och en bildvisare för den som känner för att ha ett självbläddrande fotoalbum i bilen.

Funktionsfokus
Men hur skoj det än är med alla extrafinesser är det inte det som intresserar oss mest. Vad vi vill ha är bra navigeringsfunktioner. Och det har Ipaq 314. Den hittar sin position snabbt, även vid en kallstart, och kartvisningen är tydlig och snygg. Vi gillar finessen “automatiskt mörkerläge”, som tack vare en ljussensor automatiskt ställer om skärmbilden till ett gråsvart färgtema på natten, så att man inte bländas av skärmen.

Skärmen på 4,3 tum är riktigt bra, med skarp bild och fin ljusstyrka. Tyvärr är inte tryckkänsligheten lika exakt – under testperioden hände det upprepade gånger att vi fick trycka på en knapp hårt flera gånger innan menysystemet reagerade. Vi gissar på att problemet sitter i mjukvaran, eftersom vi aldrig upplevde några problem när vi till exempel skrev in adresser från skärmtangentbordet.

Just mjukvaran är Ipaqens akilleshäl. Allt är så snyggt att vi verkligen vill gilla den, men utseendet är som bekant inte allt. Problemet är att menysystemet är alldeles för invecklat, på ett ganska onödigt sätt. Det tar till exempel en bra stund att komma på hur man växlar från navigeringsvyn till den skärm där man kan ange en ny destination, och när man väl är där måste man komma på hur man nollställer ortvalet för att kunna skriva in andra adresser än de som finns i den valda staden.
Man skulle kunna tycka att det är en petitess – efter en stund har man ju lärt sig. Sant, men det krävs fortfarande ett stort antal klick fram och tillbaka i menyerna för att ställa in allt. Det är ingen bra lösning, speciellt inte för den som snabbt vill knappa in något under körning.

Kunna kartan
Gps:en har även lägen för buss, lastbil och cykel, och utnyttjar information om framkomlighet och vägregler (till exempel bussfiler) för att skapa en effektiv rutt. När vi provar cykelläget räknar den snabbt fram en bättre rutt som tar hänsyn till cykelvägar, men den är inte alltid helt optimal. I vårt fall går det att gena rakt genom ett bostadsområde, vilket programvaran missar då den i stället föreslår en cykelväg runt, en omväg på kanske 200-300 meter. Lokalkännedom vinner.

Att det finns en mängd parametrar att ställa in är ingen ursäkt; såväl Tomtom som Navigon har lyckats skapa vettiga gränssnitt trots att deras gps:er inte är fattigare på funktioner. Funktionsmässigt är Ipaq 314 helt okej, men när det gäller handhavandet ligger den en bra bit bakom sina konkurrenter.


Betyg
+
Sober design
Tydlig och högupplöst skärm
Laddad med funktioner

-
Sega och invecklade menyer
För låg ljudnivå
Stela, dryga röster

=
HP behöver inte skämmas för sin nya Ipaq, det är en schyst gps med många funktioner. Tyvärr är gränssnittet alldeles för svårjobbat för att vi ska ta den till våra hjärtan.

Storlek/form 9
Funktioner 7
Användarvänlighet 4
Prisvärde 5


Missa inte M3:s gps-sajt: m3.idg.se/gps

Fakta

Pris
3 400 kronor

Fakta
Tillverkare: Hewlett-Packard, www.hp.se
Processor: SiRF Titan ARM11 Dual-Core-processor, 600 MHz
Bildskärm: TFT 4,3”, 800 x 480, 65 000 färger
Anslutningar: usb, hörlursutgång, antenningång, SD-kortplats (stöder SDHC-minneskort klass 2, 4 och 6).
Funktioner: Gps-navigering för bil, cykel, buss och lastbil. Mediespelare, adressbok, kalkylator, spel. Bluetooth handsfree. Stöd för RDS/TMC-trafikinformation (i vissa länder).
Medföljande tillbehör: Laddbart batteri, usb-kabel, laddare för 12V och 230V, fodral, sugkoppshållare för bil, stylus-penna.
Kartversion (Sverige): Tele Atlas 2007.07. Europakartor ingår.
Mått: 110x18x87 mm.
Vikt: 187 g.