Det mest glädjande med årets test av hd-kameror är att priserna har sjunkit en hel del sedan vårt senaste test för mindre än ett år sedan. Bara ett fåtal av testdeltagarna betingar femsiffriga belopp, vilket var mer regel än undantag i senaste testet. Hd-kameror börjar helt enkelt bli intressanta även för oss med vanliga plånböcker, och en hd-kamera åt alla borde vara en mänsklig rättighet.

I årets test har vi strukit alla kameror som lagrar filmen på dv-kassetter och dvd-skivor. Det är helt enkelt föråldrade lagringsmedier som inte hör ihop med den senaste tekniken, och som heller inte ger några andra fördelar att tala om jämfört med hårddisk, minneskort eller för den delen bluray.

Behöver du hd?

Som vanligt är det värt att tänka igenom köpet i förväg, behöver du verkligen en hd-kamera? Bildkvaliteten är som sagt enormt bra, men den höga upplösningen kan ju endast utnyttjas av högupplösta tv-apparater. Det kan också vara svårare att dela med sig av sina filmer till släkt och vänner, dels för att vissa redigeringsprogram ännu inte stöder alla hd-format och dels för att det krävs en bluray- eller hd-dvd-brännare för att bränna hd-material på skiva. Om du bara ser till bildkvalitet är alla testade full hd-kameror bra val, även om samtliga kameror presterar klart sämre när ljuset inte är optimalt. Det finns en del skillnader i färgåtergivning och flyt i filmerna, men ingen av kamerorna faller ur ramen bortsett från den billigaste kameran från Sanyo.

Därför är det viktigt att titta på andra faktorer än just bildkvaliteten, till exempel sådant som bildstabilisering, användarvänlighet och inte minst prisnivå. Samt vilket lagringsformat som passar dig.

I det här testet har vi valt att inte utse bästa produkt eller bästa köp, eftersom lagringsmetoderna gör att kamerorna i testet skiljer sig så mycket åt och är anpassade för olika behov. Läs mer i vår lagringsguide på sidan 26.


CANON HF10 ÄR LYSANDE I MÖRKRET


Tillverkare: Canon, www.canon.se | Beskrivning: Kamera med minneskortinspelning, optisk bildstabilisering och progressiv inspelning | Pris: 8 900 kronor

Canons minneskortskamera HF10 ståtar med 16 gigabyte inbyggt flashminne, vilket låter dig filma drygt två timmar innan du springer till minneskortaffären. Den är störst av de testade minneskortkamerorna, men det är ganska marginellt och faktum är att kameran är mycket behaglig att jobba med. Starttiden är omkring fem sekunder vilket är ganska långsamt för en kamera med minneskort.

Progressivt rockar

Till skillnad från Canons hårddiskversion HG10 spelar HF10 in video med full hd-upplösning, 1920x1080. Som på alla Canons senare hd-kameror finns också möjlighet till progressiv inspelning med 25 bilder per sekund, och i kombination med Cine-funktionen ger detta tydligt stabilare och varmare bilder. Bildstabiliseringen är optisk och fungerar bra, men vi upplever ändå att exempelvis Panasonics bildstabilisering är mer effektiv.

HF10 är den kamera som klarar sig klart bäst i dåligt ljus. De andra kamerorna tappar i färg- och detaljåtergivning ganska snabbt, medan Canonkameran ger helt okej om än brusiga videoupptagningar med bibehållna färger även i mörka rum. I god belysning blir det ännu bättre, kameran ger lugna, fina och detaljrika filmer med grymma, väl avvägda färger. Vitbalansen visar vissa tecken på osäkerhet såväl ute som inne, men bara i undantagsfall och det drar inte ner helhetsintrycket.

Fokus filijokus

Canon har byggt in två olika typer av autofokus. Med Instant Autofocus går det att undvika att autofokusen står och trycker i ena änden av fokusområdet, men å andra sidan uppstår lätt obehagliga fokusskiftningar när kameran panorerar över olika motiv.

HF10 går loss på cirka 9 000 kronor. Det är en mycket kompetent och lättanvänd kamera med utsökt bildkvalitet, och vi hittar knappt några riktiga brister.

CANON HF10

I dagsljus producerar HF10 ruggigt fina filmer, och tappar inte lika mycket i kvalitet som de andra testade kamerorna i dåligt ljus. Dessutom är den behaglig att jobba med och har bra bildstabilisering och mikrofoningång.

Storlek/form 7
Bildkvalitet 9
Ljudkvalitet 7
Funktioner 7
Användarvänlighet 8
Prisvärde 8


PANASONIC HDC-HS9 TAPPAR INTE ANSIKTET


Tillverkare: Panasonic, www.panasonic.se | Beskrivning: Hårddiskamera med 60 gigabyte, surroundljud, optisk bildstabilisering och progressiv inspelning | Pris: 10 000 kronor

Den större och dyrare Panasonicmodellen delar det mesta i elektronik- och sensorväg med SD9. Den stora skillnaden kamerorna emellan är deras respektive lagringsmedia, och eftersom HS9 har en 60 gigabyte stor hårddisk under skalet är den givetvis klart större än minneskortkameran.

Å andra sidan är den minst av de testade hårddiskkamerorna, men den ligger bra i handen. Standardbatteriet ger ungefär 1,5 timmar inspelning.

Insidan styr

Även här har Panasonic gömt de flesta reglagen inklusive den viktiga styrspaken bakom skärmen, vilket gör att båda händerna behövs för att hantera kameran. På utsidan finns i princip bara direktknappar till ansiktsdetekteringen och den funktion som låter dig spela in video några sekunder innan du faktiskt trycker på inspelningsknappen.

Tre ccd-sensorer ger en upplösning på 1920x1080, och i det högsta läget sparar kameran avchd-filer i 1920x1080p25 och då får cirka åtta timmar plats. Bildkvaliteten i klart dagsljus är fantastisk, med grym detaljåtergivning och fint flyt i bilderna. Precis som på SD9 tenderar kameran att pusha färgerna en aning, men det är egentligen en smaksak. När vi filmar i vanlig inomhusbelysning en kväll gör HS9 aningen sämre ifrån sig, med tydligt brusiga bilder och klart sämre detaljer.

Surround utan muskler

Som det anstår en hd-kamera tar HS9 upp äkta 5.1-ljud. Mikrofonernas placering gör dock att det är svårt att få ut någon riktigt kraftfull surround, men ljudupptagningen är ändå relativt bra. Det finns dock ingen tillbehörssko eller mikrofoningång för att ansluta externa tillbehör.

Med ett pris på 10 000 kronor ligger HS9 bra till bland hårddiskkamerorna. Den behöver nästan sju sekunder på sig för att starta och har en illa placerad styrspak, men ypperlig bildstabilisering och hög bildkvalitet uppväger det.

PANASONIC HDC-HS9

Trots 60 gigabyte hårddisk är HS9 en mycket smidig kamera. Den spelar in i 1080p25 med kanonbilder och erbjuder även äkta surroundljud. Den har ett par klockrena funktioner men är tyvärr lite bökig.

Storlek/form 8
Bildkvalitet 8
Ljudkvalitet 6
Funktioner 7
Användarvänlighet 7
Prisvärde 7


PANASONIC HDC-SD9 ALLTID REDO


Tillverkare: Panasonic, www.panasonic.se | Beskrivning: Kamera med minneskortinspelning, optisk bildstabilisering, surroundljud och progressiv inspelning | Pris: 8 000 kronor

Panasonic börjar bli vana vid att bygga minneskortbaserade videokameror, och SD9 är senast i en ganska lång rad. Detta är den minsta och smidigaste av kamerorna med traditionell ”liggande” design, men Panasonic har ändå lyckats anpassa den väl till såväl stora som små händer.

För att spara plats har de flesta kontakterna placerats på kamerans insida, bakom bildskärmen. Det finns en hdmi- och en komponentingång, men vi saknar tillbehörssko och mikrofoningång. Bakom skärmen hittar vi också direktknappar för manuell fokus och bildstabilisering, och den styrspak som används för att navigera i menyerna. Dessa är smart utformade, men placeringen av den något trögjobbade spaken är illa genomtänkt.

På utsidan finns knappar för att aktivera ansiktsdetektering och förinspelning, två riktigt bra funktioner. Den första talar för sig själv, den andra innebär att kameran spelar in hela tiden och lagrar några sekunder innan du trycker på inspelningsknappen. Perfekt om du sitter och väntar på att något ska hända.

SD9 har ett 3ccd-system som spelar in i 1920x1080 med progressiv avläsning. I bra ljus levererar kameran de kanske renaste och klaraste filmerna av alla testkameror, och den är säker både på vitbalans och exponering. Färgerna är stundtals mycket livliga vilket kan verka störande för många, och kameran erbjuder inga större möjligheter att skruva ner färgmättnaden.

Precis som Sonykamerorna kan SD9 spela in surroundljud i 5.1-format. Samtliga mikrofoner sitter längst fram på kamerans ovansida vilket gör att kanalseparationen inte är den bästa, men ljudet håller trots allt bra kvalitet.

Som helhet är SD9 en mycket prisvärd kamera trots att minneskort inte ingår, och med en uppstartstid på drygt tre sekunder är den alltid beredd att filma.

PANASONIC HDC-SD9

SD9 är en snabb och kompetent kamera som ger påtagligt fina filmer, kanske de bästa av alla i bra ljus. Den har också surroundljud med hyfsad kvalitet, och smarta funktioner som ansiktsdetektering och förinspelning ger extrapoäng.

Storlek/form 9
Bildkvalitet 8
Ljudkvalitet 6
Funktioner 7
Användarvänlighet 7
Prisvärde 7


JVC EVERIO GZ-HD6EZ har bamsedisk för dig med flis


Tillverkare: JVC, www.jvc.se | Beskrivning: Hårddiskamera med 120 Gb och optisk bildstabilisering | Pris: 14 995 kronor

HD6 skiljer sig inte särskilt mycket från JVC:s andra testdeltagare HD5. Den tydligaste skillnaden är egentligen att kameran är svart, medan den viktigaste skillnaden förmodligen består i den dubbelt så stora hårddisken. Dessutom har HD6 en mikrofoningång vilket gör den mer lämpad för den som har lite högre ambitioner. Vi plussar också för den vanliga hdmi-kontakten, det är skönt att slippa köpa en extra mini-hdmi.

Kameran är redo att filma efter lite drygt sju sekunder, därmed är det en av testets långsammare kameror. Filmerna ser å andra sidan riktigt trevliga ut med färger som är både naturliga och mättade, men vi saknar det där riktiga flytet i bilden. Det går att få ut en 1080p-signal från kameran för att få bättre flyt, men bara vid uppspelning direkt från kameran. HD6 är relativt känslig för skakiga händer och ger en aning hoppiga bilder, men å andra sidan gör bildstabiliseringen ett kanonjobb med att motverka detta. I ljussvaga miljöer tappar kameran en del färg och detaljer, men är ganska återhållsam med brus. Det finns också ett särskilt läge som höjer ljuskänsligheten.

Ljudkvaliteten är inte riktigt lika fin, men vi är ändå böjda att säga att JVC har det bästa ljudet i testet trots att surroundmikrofoner saknas. Stereo räcker långt, och såväl dialog som miljöljud återges rent och klart.

Kamerans flesta funktioner styrs med styrspaken vid sidan om den utmärkta skärmen. Detta gäller även den manuella fokusen, och vi gillar fokushjälpen som gör hela bilden svartvit men färgar de delar som är i fokus.

HD6 är klart dyrast i testet med sina nästan 15 000 kronor. Den är även ett par tusenlappar dyrare än ”lillebror” HD5, saftigt när det enda som skiljer är 60 gigabyte hårddisk och en mikrofoningång.

JVC EVERIO GZ-HD6EZ

Med 120 gigabyte minne behöver du inte tömma kameran särskilt ofta. HD6 ger också fina filmer som dock inte riktigt mäter sig med de allra bästa i testet. Den ger riktigt bra ljud och är lättanvänd, men för dyr.

Storlek/form 6
Bildkvalitet 7
Ljudkvalitet 7
Funktioner 7
Användarvänlighet 8
Prisvärde 5


FUSKPROGRESSIVT

Tillverkare: JVC, www.jvc.se | Beskrivning: Kamera med 60 gigabyte hårddisk och optisk bildstabilisering | Pris: 11 995 kronor

Här har vi lillebror i JVC:s hårddiskkamerafamilj, en ganska bastant sak med 60 gigabyte lagringsutrymme som medger fem timmars filmande i maximal kvalitet. En titt runt om kameran visar att det finns både komponent- och hdmiutgång, men vi saknar en mikrofoningång. Däremot har kameran en tillbehörssko för detta ändamål samt en filtergänga på objektivet för den som känner sig kreativ.

JVC är den tillverkare som lagt minst krut på stillbildsfunktionen. Ingen av kamerorna har en riktig blixt, men värre är att det inte går att fotografera i videoläget. Trots att det faktiskt finns en dedikerad fotoavtryckare måste du först växla till stillbildsläge, vilket tar en massa tid i anspråk. Det går heller inte att fotografera under filminspelning, vilket samtliga andra kameror klarar av.

De tre ccd-sensorerna läser av en progressiv bild, men inspelningen sparas som en sammanflätad signal. Vid uppspelning direkt från kameran går det dock att låta kameran bygga ihop halvbilderna till en progressiv signal igen. Bildkvaliteten är annars mycket fin med bra tryck i färgerna, och den optiska bildstabiliseringen gör bra ifrån sig. Utan denna är det skakigt redan i vidvinkelläge och i maximalt tele är stativ nästan ett krav. I svagt ljus tappar kameran en hel del av färger och detaljer, men å andra sidan brusar det inte särskilt mycket.

Uppstarten tar cirka sju sekunder i anspråk, inte snabbt men heller inte jättelångsamt. Kameran har välmärkta knappar innanför skärmen samt ytterligare ett par och en styrspak bredvid den. Kameran är mycket lätt att använda, men vi stör oss lite på de sega menyerna.

Sammanfattningsvis är HD5 en ganska kompetent videokamera. Den har dock några brister för mycket för sitt pris, mer prisvärda alternativ finns.

JVC EVERIO GZ-HD5EZ

HD5 ger fina filmer i dagsljus, men tappar en del så fort ljusförhållandena försämras. Ljudet är bra, men en mikrofoningång hade vi velat se med tanke på det höga priset.

Storlek/form 6
Bildkvalitet 7
Ljudkvalitet 7
Funktioner 6
Användarvänlighet 8
Prisvärde 6


CANON HG10 imponerar och irriterar


Tillverkare: Canon, www.canon.se | Beskrivning: Hårddiskkamera med 40 Gb och optisk bildstabilisering | Pris: 9 900 kronor

Canons hårddiskkamera HG10 är ganska stor och ligger bra i handen, och de flesta reglage är välplacerade i förhållande till fingrarna. Zoomen sköts med ett slags vippreglage som känns lite ovant, men efter bara en liten stund har vi vant oss.

Lösningen fungerar utmärkt och verkar ge lite bättre kontroll över hastigheten i inzoomningarna. Menysystemet verkar först lite förvirrande, men känns logiskt och lättjobbat efter en stund. Ett tryck på enterknappen ger snabb tillgång till de viktigaste funktionerna som exempelvis manuell fokus. I det läget kan kameran ge en förstorad bild på skärmen för att underlätta fokuseringen. Bildskärmen är för övrigt riktigt bra, och dessutom har HG10 testets enda elektroniska sökare.
En irriterande detalj är att det inte går att spara foton till hårddisken, du måste ha ett minneskort i kameran. Och av någon anledning har Canon valt det nästan utdöda mini sd-formatet vilket spär på irritationen ytterligare.

Cmos-sensorn registrerar 1920x1080 pixlar, men filmerna sparas i 1440x1080. När vi filmar i fullt dagsljus ger Canons kamera mycket fina videosekvenser. Färgerna är mättade utan att vara överdrivna och bilden är påfallande ren och klar. På minuskontot finns tendenser att fräta ut extrema högdagrar samt en viss osäkerhet i vitbalansen, men det är egentligen marginella problem.

Kameran har två intressanta funktioner för att förbättra bilden, Cineläget som skiftar färgbalansen en aning samt pf-läget som ger progressiv signal. I våra inomhussekvenser ser vi en hel del brus, men samtidigt lyckas kameran återge färger och detaljer på ett fint sätt.

Priset är på knappt 10 000 kronor, normalt för en 40 gigabyte-kamera. Den är lite klumpig och seg i starten, men den ger bra bild och har smarta funktioner.

CANON HG10

HG10 sparar inte filmer i full upplösning, men den återger ändå detaljer på ett bra sätt. Den klarar också progressiv inspelning och ger fint ljud, men den känns en aning klumpig med tanke på att hårddisken inte rymmer mer än 40 gigabyte.

Storlek/form 6
Bildkvalitet 7
Ljudkvalitet 6
Funktioner 7
Användarvänlighet 7
Prisvärde 7


SONY HDR-CX6EK med gamling som håller


Tillverkare: Sony, www.sony.se | Beskrivning: Kamera med minneskortinspelning, surroundljud och optisk bildstabilisering | Pris: 10 000 kronor

HDR-CX6 deltog redan i vårt förra test av hd-kameror, då med ganska bra resultat. Vi anmärkte bland annat på att den är seg i starten, och med drygt åtta sekunders uppstart är den segast i årets test. Inspelningarna sparas på minneskort av typen Memory Stick Pro Duo, och det ryms ungefär fyra timmar video på det medföljande fyragigabytekortet.

Klistermärket på kameran säger full hd, men det är inte helt sant. Visserligen är det 1080i som gäller, men CX6 spelar in i 1440x1080 snarare än 1920x1080.

Bildkvaliteten är det dock inget fel på, våra testfilmer har ett bra flyt och ger mättade och naturtrogna färger. Sony har byggt in optisk bildstabilisering, vilket ger mycket lugna och detaljerade bilder även vid handhållet filmande.

När det gäller filmning i svagt ljus presterar kameran något sämre, här finns det flera kameror i testet som ger klart mindre brus och bättre detaljer än CX6. Kameran ger också trevliga fotografier, även om 6,1 megapixel inte är riktigt sant. Det går också bra att ta stillbilder under filmandet utan avbrott, men vi saknar den ansiktsdetektering som finns på nya TG3. Ljudmässigt påminner den om den sistnämnda, och inte heller här hittar vi någon mikrofoningång.

Bildskärmen mäter 2,7 tum precis som på alla andra kameror i testet. Upplösningen är inte den bästa, synd då de allra flesta av kamerans funktioner sköts med hjälp av touchskärmen. Annars är menysystemet hyfsat lättskött, men att sköta sådant som manuell fokus på skärmen fungerar inte särskilt bra. Det blir skakigt. Nämnas bör även att skärmen klarar sig bra i starkt solsken.

CX6 kostar 10 000 kronor, en aning dyrare än flera andra minneskortkameror. Men det är en mycket bra kamera trots åldern och 5.1-ljud är ett plus.

SONY HDR-CX6EK

CX6 har sjunkit i pris men är ändå en av de dyrare minneskortkamerorna. Den ger bra bildkvalitet i 1440x1080 och tar upp surroundljud, men vi drar av poäng för prestationen i svagt ljus och seg uppstart.

Storlek/form 8
Bildkvalitet 8
Ljudkvalitet 6
Funktioner 6
Användarvänlighet 7
Prisvärde 6


SONY HDR-TG3: FORM FÖRE FUNKTION


Tillverkare: Sony, www.sony.se | Beskrivning: Kamera med minneskortinspelning, surroundljud och optisk bildstabilisering | Pris: 9 000 kronor

TG3 är enligt Sony världens minsta videokamera med full hd-inspelning. Vi kan konstatera att den åtminstone är minst och smidigast i testet, och med ett hölje i titan känns den kompakt och välbyggd. Samtidigt är den väldigt kantig vilket gör den mindre bekväm att filma med än exempelvis Sanyos modeller, och den blir även en aning svår att hålla stadig vid full inzoomning.

Kameran uppvisar ett minimum av knappar, den styrs nämligen via touchskärmen. Touchskärmar i all ära, men det innebär också att kameran inte går att hantera med bara en hand. Menyerna hade kanske kunnat vara mer intuitiva, men det är inte svårt att hitta rätt bland funktionerna. Skärmen är av standardstorleken 2,7 tum, men med 211 000 pixlar är den inte så högupplöst.

Som inspelningsmedia har Sony naturligtvis valt Memory Stick Pro Duo, och vi plussar extra för att Sony faktiskt skickar med ett fyragigskort. TG3 spelar in i 1080i och sparar i avchd-format, och vi kan snabbt konstatera att kameran ger mycket fina filmer. Detaljåtergivningen är bra, lågljus okej men inte bland de bästa.

Vid stillbildsfotografering är upplösningen fyra megapixel, och kameran kan fotografera under filmning utan några avbrott. Sony har också monterat in ansiktsdetektering, vilket fungerar med såväl stillbilder som video.

På kamerans ovansida finns en samling mikrofoner som ger möjlighet till 5.1-ljud. Vanlig dialog återges fint medan surroundljudet lätt blir lite grötigt, särskilt om det är mycket ljud runt omkring.

TG3 kostar 9 000 kronor, inte direkt dyrt, men saknar detaljer som tillbehörssko, filtergänga och mikrofoningång.

SONY HDR-TG3

TG3 är liten i växten men kantig och inte särskilt skön att hålla i. Den kan spela in ljud i surroundformat och ger fina bilder som dock snabbt försämras när ljuset blir sämre.

Storlek/form 8
Bildkvalitet 8
Ljudkvalitet 6
Funktioner 6
Användarvänlighet 6
Prisvärde 7


SANYO XACTI VPC-HD1000: SNABB MEN SLARVIG


Tillverkare: Sanyo, www.sanyonordic.com | Beskrivning: Kamera med minneskortinspelning och elektronisk bildstabilisering | Pris: 6 995 kronor

Sanyos full hd-kamera HD1000 ser ut som en hårtork på steroider. Den är byggd i svart plast och har ungefär samma placering av reglagen som sitt mindre syskon HD700. Kameran hålls i upprätt läge under filmandet, och den ligger väldigt bekvämt i handen. Den känns mer påkostad än lillebror HD700 men drar ändå åt det plastiga hållet.

Det finns inte särskilt mycket plats för kontakter runt kameran, varför Sanyo har placerat hdmi- och komponentkontakterna på en särskild docka. Sympatiskt nog har de också skickat med en hdmi-kabel, vilket de andra snålar in på. Det finns både blixt och en tillbehörssko, och på fronten hittar vi också en mikrofoningång.

Kameran sparar på vanliga sd-kort, vilket ger den positiva bieffekten att kameran startar på drygt tre sekunder. Upplösningen är 1920x1080 och filmerna sparas i h264-format som mp4-filer, som kan ses direkt i exempelvis VLC. Men det är 60i som gäller, alltså 30 bilder per sekund, så filmerna är inte anpassade till vårt tv-system.I högsta läget använder kameran 12 megabit per sekund, vilket ger ungefär 90 minuter video på ett åttagigabytekort.

Kvaliteten är tydligt sämre än vad exempelvis Canon och Panasonic mäktar med, exempelvis uppstår en del skuggor kring rörliga motiv. Vi ser även andra tendenser till komprimeringsartefakter, och kameran har problem med såväl extrema högdagrar som skuggiga områden. Så länge vi håller kameran stilla i dagsljus ger den dock rena, klara bilder.
Med ett pris på knappt 7 000 kronor är HD100 den klart billigaste kameran med full hd-upplösning. Och den har en del poänger, som till exempel det smidiga formatet, lätthanterade funktioner och möjligheten att ansluta extra tillbehör. Men bildkvaliteten håller inte hela vägen och bildstabiliseringen är inte särskilt effektiv, så vårt råd är att lägga till någon tusenlapp för en bättre kamera.

SANYO XACTI VPC-HD1000

Sanyo HD1000 ger inte riktigt samma fina bilder som många av de något dyrare kamerorna, och det märks att bildstabiliseringen inte är lika effektiv. Den är å andra sidan både skön och lätt att jobba med, och har en del bra funktioner.

Storlek/form 8
Bildkvalitet 6
Ljudkvalitet 6
Funktioner 7
Användarvänlighet 8
Prisvärde 6


SANYO XACTI VPC-HD700: REDAN FRÅNSPRUNGEN


Tillverkare: Sanyo, www.sanyonordic.com | Beskrivning: Kamera med minneskortinspelning i 720p och elektronisk bildstabilisering | Pris: 3 595 kronor

HD700 från Sanyo är katten bland de testade hermelinerna. Det är nämligen inte en full hd-kamera, i stället filmar den i upplösningen 720p. Kameran är enkelt byggd, och materialvalen känns plastiga snarare än lyxiga. Vid tummen finns en central knappansamling som knappast är snygg, men som ändå ger snabb åtkomst till kamerans alla funktioner. Menyerna är snabba och praktiska och dessutom lätta att röra sig i tack vare den lilla styrspaken precis vid tummen.

Sanyo har utrustat HD700 med ansiktsdetektering, och så länge ljuset är bra hittar kameran ansikten utan problem. Värre är det i sämre belysning, då vi märker tydligt att även den vanliga autofokusen får stora problem att hänga med.
Videokvaliteten är avsevärt sämre än hos konkurrenterna, vilket inte beror på den lägre upplösningen. Färgerna är visserligen neutrala men ändå naturtrogna, och bilden är ganska klar så länge det är mycket bra ljus och stillastående motiv. Sämre ljusförhållanden medför en hel del brus, men där skiljer kameran egentligen inte ut sig från mängden. Nej, problemet uppstår när något rör sig, och det spelar ingen roll om det är kameran eller motivet. Det uppstår en hel del komprimeringsartefakter och bilden känns nästan obehaglig att titta på.

Optiken ger 5x zoom, men den är svår att använda eftersom varje skakning blir extra tydlig med så mycket tele. Det finns bildstabilisering, men den är digital och ger egentligen inte så stor hjälp.

HD700 kan inte fånga surroundljud, men det stereoljud som produceras duger långt. Det är rent och tydligt och återger utan problem tal och liknande, vi saknar dock en mikrofoningång.

3 500 kronor är inte mycket för en hd-kamera, men filmerna håller helt enkelt inte måttet. Bra ljudkvalitet och det faktum att kameran startar på bara tre sekunder räcker inte, om du har en tajt budget är det vettigare att köpa en bättre kamera med standardupplösning.

SANYO XACTI VPC-HD700

HD700 kostar bara hälften så mycket som testets näst billigaste kamera. Men så har den också upplösningen 1280x720, och ger filmer som inte alls kan mäta sig mot de bästa kamerorna. Men den är liten och nätt och får plats i vilken ficka som helst.

Storlek/form 8
Bildkvalitet 5
Ljudkvalitet 6
Funktioner 6
Användarvänlighet 8
Prisvärde 5


Videospecial - Test av 10 hd-videokameror

Denna artikel är en del av M3:s stora videospecial där vi går igenom allt ifrån historik och aktuell hårdvara till redigeringsprogram och relevanta codecs och filformat.

Övriga artiklar
Tisdag: Videokamerans historia
Onsdag: Test av 10 hd-videokameror
Torsdag: Codec-guiden
Fredag: Videoredigeringsprogrammen