Allt eftersom gps-tekniken mognar dyker det upp fler och fler användningsområden. Ett mer eller mindre självklart sådant är olika typer av övervakning och spårning, och en snabbkoll visar att det finns en hel del prylar för ändamålet på marknaden. Det handlar alltså om att på olika sätt ta reda på var ett fordon eller en person befinner sig, för att exempelvis få tillbaka en stulen bil eller båt på ett enkelt sätt.

Funktioner & finesser
Vi har beställt in ett antal sådana trackingenheter i olika utförande, och hetsat dem mot varandra i sex olika ronder. Enheterna har en hel del olika funktioner utöver just gps-spårningen, som till exempel rörelse-, vibrations- och temperatursensorer, vilket gör att de lämpar sig olika väl för olika typer av övervakning. Samtliga enheter har också en panikknapp som om den trycks in omedelbart skickar ett sms till i förväg utvalda telefonnummer.

Andra smarta funktioner är möjligheten att larma om fordonet lämnar ett visst område eller färdas över en viss hastighet. En orolig förälder kan ringa sin artonåring och undra varför den utlånade bilen dundrar fram i 150, och kanske förhindra en olycka. Eller så ställs den in för att skicka larm-sms om sjuåringen hamnar för långt vid sidan om vägen hem från skolan.

En stor skillnad enheterna emellan är hur de meddelar sig med dig. Vissa gör det via en karta på webben medan andra använder sms, eller både och, och här finns det en del att jobba på. Få människor har exempelvis nytta av en positionsangivelse i klassiskt format med latitud och longitud.


Rond 1 – Storlek och design
Klart minst av manickerna är lilla Itrace, den kan utan problem placeras osynlig i bilen eller en ryggsäck. Däremot finns ingen annan fästanordning än en bärögla, men lite dubbelhäftande tejp kostar ju inte så mycket. Inte heller Geopoint har någon fästanordning, däremot är den ensam om att ha en display och ett menysystem som gör den hyfsat enkel att hantera utan sms och dator. Surv och Tramigo är båda ungefär lika stora som ett cigarrettpaket, men Surv är betydligt mer spartansk till formen och har inte lika tydliga knappar. Tramigo har rejäla gummitassar och står trots avsaknaden av fästanordning stadigt på instrumentpanelen, eller undangömd i handskfacket.

Katten bland hermelinerna heter Minitracker, den kräver nämligen en rejäl installation i fordonet. Huvudenheten ansluts till ett bilbatteri och ett antal sensorer, exempelvis för tändningslås och dörröppning. Den kan sedan skruvas fast var som helst i fordonet, gps-mottagaren sitter nämligen på en separat kabel och kan placeras flera meter från huvudenheten.

Vinnare: Itrace. Den är minst och smidigast att placera ut, och göms dessutom enkelt i en ryggsäck.

Rond 2 – Signalstyrka
De testade enheterna kan givetvis användas med olika syften, men en positioneringsenhet som ska spåra en stulen bil bör nog inte placeras på instrumentbrädan. Därför är det viktigt att gps-mottagningen fungerar hjälpligt även om enheten göms i exempelvis handskfacket.

Den sämsta prestationen i denna rond stod Minitracker för, trots den separata gps-mottagaren. Den hade uppenbara problem med mottagningen när mottagaren placerats i handskfacket, liksom när vi flyttade den till bagageutrymmet. Även Geopoint och Itrace trivdes dåligt i bagageutrymmet, men handskfacket fungerade utan större problem. Tramigo och Surv klarade sig båda utmärkt var vi än placerade dem i bilen.

Vinnare: Surv och Tramigo verkar båda ha riktigt bra mottagning och fungerar i princip överallt i bilen.


Rond 3 – Batteritid
Den här ronden är inte hundraprocentigt applicerbar på alla enheter. Eftersom Minitracker ansluts till bilens eller båtens huvudbatteri beror dess drifttid på detta batteri. Och det räcker ganska länge. Dessutom går det att ansluta extra batterier till Minitracker, vilket ökar drifttiden ytterligare.

Bland de övriga utmärker sig Surv, som står sig hela fyra månader under förutsättning att den tillåts förbli i viloläge hela perioden. Tramigo klarar sig i upp till tre veckor och Geopoint cirka tio dygn. Minst uthållighet uppvisar Itrace som inte pallar mer än omkring fyra dygn med standardbatteriet. För samtliga beror dock drifttiden i hög grad på om enheten används eller inte. Med gps- och gsm-funktioner i viloläge står de sig betydligt längre, medan drifttiden sjunker drastiskt om du beställer positionsrapporter några gånger om dagen.

Vinnare: Minitracker som inte är beroende av ett eget batteri, samt Surv som står sig flera månader i viloläge.

Rond 4 – Prestation/störningskänslighet
I den här ronden har vi bland annat tittat på hur pålitliga enheterna är. Detta har vi gjort genom att ställa in dem för att larma vid en fingerad bilstöld. Vi testade med två olika parkeringsplatser, en i förortens öppna vidder och en som är inklämd bland höga byggnader.

Sämst klarade sig Itrace, som missade flera gånger inne i stan och en gång i förorten. Också Minitracker missade två gånger inne i stan, medan den inte hade några problem när den inte stördes av höga hus.

De tre övriga klarade sig helt prickfritt i testet och levererade varnings-sms vid varje stöldtillfälle.

Vinnare: Här blir det tre i topp. Tramigo, Surv och Geopoint levererar varje gång oavsett miljö.

Rond 5 – Gränssnitt
Här skiljer sig de olika enheterna åt. Samtliga behöver laddas med ett simkort för att kunna meddela sig med omvärlden, men vissa gör det främst med sms medan andra rapporterar via en webbsida eller ett program.

Surv, Minitracker och Tramigo meddelar sig främst med hjälp av sms till i förväg sparade telefonnummer. När det gäller de förstnämnda handlar det om ganska svårtolkade positionsangivelser för den som inte har en karta till hands, medan Tramigo talar om att den exempelvis befinner sig 250 meter nordväst om Södersjukhuset. Klart mer praktiskt. Surv och Minitracker använder också ett ganska krångligt system med olika användarprofiler som får olika typer av meddelanden, ett problem som Tramigo löst betydligt smidigare.

Lilla Itrace har visserligen sms-funktioner, men här är det spårning via kartor på webben som gäller. Vi loggar in på en webbsida och kan enkelt följa bilens väg, och det är lika enkelt att skapa virtuella staket. Geopoint kan skötas med hjälp av sms, men även med hjälp av ett särskilt program. Vissa funktioner sköts med programmet, andra med sms, och ytterligare andra kan bara skötas direkt i Geopointens menyer.

Vinnare: Tramigo är mycket smidig att sköta via sms och åtföljs av ett hyfsat program som dessutom kan installeras på mobiltelefonen.


Rond 6 – Funktioner
Återigen finner vi att Itrace är testets lättviktare. Det går att följa dess färd via webben, och det är lätt att bygga olika staket som den inte får korsa. Det finns dessutom en panikknapp som omedelbart skickar ett sms till ett förvalt telefonnummer samt en funktion som varnar när enheten lämnar en förvald position, men sedan är det i princip stopp.
Minitracker kan vakta tändningslåset och bildörren, och dessutom inaktivera bränslepumpen om det behövs. Det går också att ringa till enheten och lyssna på vad som händer i dess närhet, något även Tramigo och Surv klarar av.

Tramigo kan också larma när den lämnar en viss position, färdas i en viss hastighet eller bara rör sig i största allmänhet. Allt detta klarar också Surv, dessutom kan den ställas in för att larma vid strömavbrott eller om temperaturen rör sig utanför ett visst intervall. Ytterligare ett plus med Surv är rörelsedetektorn som känner av om något rör sig i enhetens synfält.

Vinnare: Surv har helt klart de bästa funktionerna. Den kan allt de andra kan och känner dessutom av temperaturskillnader och rörelser.


Och vinnarna är…
Någon entydig testvinnare är svår att utse eftersom de testade enheterna fungerar ganska olika och därmed lämpar sig bäst för olika typer av uppgifter. Det är dock enkelt att falla för Tramigo T22 som är lättskött med sms-kommandon och har en bra uppsättning smarta funktioner. Samma gäller för Surv X66 som även briljerar med IR- och temperatursensorer, men Tramigo vinner på att meddela sin position med hjälp av välkända landmärken.

Geopoint har ungefär samma funktioner som Tramigo, och gör det dessutom enklare att se enhetens position på webben. Vi imponeras dock inte av drifttiden och gränssnittet, vilket tar lite tid att lära sig.



SBX-3 Minitracker är ett bra val som fordonsvakt med ett par smarta funktioner och lång batteritid. Men den är å andra sidan klart jobbigast att installera och missade dessutom vid ett par tillfällen att larma. Om du bara är intresserad av att kunna spåra bilen efter en eventuell stöld känns Itrace som ett vettigt val. Den är liten och smidig, och låter dig följa dess väg på en karta på webben. Batteritiden är dock inte mycket att hurra för, så för att vara säker bör du plugga in den i bilens elsystem. Det är också värt att tänka på att varje sms med Itrace kostar tre kronor, det kan alltså bli väldigt dyrt i längden. Ingen av produkterna är dålig, så låt ditt behov styra köpet.