För fyra år sedan var andelen människor i det här landet som sjungit karaoke försvinnande liten. Räkna bort de som inte sjungit på någon mer regelbunden basis än ”någon gång på en finlandskryssning” så blev det knappt några kvar alls.
Numera är ljudet i skällan helt annorlunda och det är faktiskt helt och hållet beroende på ett spel; Singstar. I dagsläget är det istället svårt att hitta någon som inte utsatts för karaokeskrålande upprepade gånger vid sociala tillställningar.

Inte först

Skrålandet till karaoke i allmänhet har visserligen vuxit stadigt sedan början av nittiotalet. Oftast handlar det om att den lokala krogen anordnar karaokekvällar, men det har även sålts en hel del karaokemaskiner till hemmen. (här är ett M3-test av karaokelösningar från förra året)

Men det var just med Singstar som hela jättemarknaden för konsolbaserad karaoke började en gång i tiden, närmare bestämt i slutet av maj 2004. Sony hade tekniken och inte minst de ekonomiska resurserna för att kunna licensiera riktiga artister och marknadsföra spelet.

Ungefär ett år tidigare hade nämligen Harmonix, som numera är världskända för att ha skapat både Guitar Hero och Rock Band, släppt första delen i sin Karaoke Revolution-serie.

Spelsättet är ungefär det samma, men den stora skillnaden var att samtliga låtar i Harmonix version var coverversioner gjorda av okända artister. Det blev helt enkelt billigast så. En av Harmonix grundare, Alex Rigopulos, har i intervjuer förklarat hur de kom fram till Karaoke Revolution.

- Vi tog en funderare och försökte komma fram till vad vi kunde göra för spel som tilltalade den stora massan, även de som inte ser sig som spelare.

Mikrofonen i det fallet var inte heller någon vanlig handhållen variant, utan ett headset. Trots en ganska begränsad budget lyckades spelet ändå vinna en trogen skara fans, och även om vi européer inte sett speciellt många versioner av spelet så lever spelserien fortfarande kvar i USA där den har ett nära samarbete med American Idol. Vi kan ju också konstatera att serien lärde Harmonix några värdefulla läxor om hur man paketerar en spelupplevelse, till glädje för både dem och oss.

Singstar satte ribban

2004 gjorde Sony mer eller mindre samma sak som Harmonix, skillnaden var som sagt att de hade råd att använda de riktiga artisternas låtar (och musikvideor). Men varför tog det sån evinnerlig tid för spelen att komma igång? Redan den första Playstation-konsolen hade definitivt hästkrafterna för att köra något så enkelt som Singstar.

- Det handlar nog mest om ett tänk i spelbranschen, säger Daniel Gustafsson på Nordisk film som har hand om Playstation i Sverige. Man spelade med säkra kort och vågade inte testa så mycket nytt. Men sedan när det visade sig att det faktiskt fungerade så tog det fart på allvar.

Konkurrensen hårdnar
Men Singstar är inte ensamma på banan längre. EA har två utgåvor av Boogie ute på marknaden, ett spel som använder kontrollen till Nintendo Wii för att låta spelaren både sjunga och till viss del dansa. Spelet vänder sig främst till unga tjejer och är inte en speciellt stor konkurrent inom genren. Troligen beroende på att alla låtar är riktigt dåliga covers och att hela spelupplägget andas hastverk.

Men varför har det tagit så lång tid för konkurrenterna att dyka upp på allvar?

- Troligen handlar det om att folk förknippar både Playstation och Singstar med social gaming och att försöka konkurrera med det kan nog vara skrämmande, säger Daniel Gustafsson på Nordisk film.

En mer allvarlig konkurrent är istället Lips, som släpps på fredag. Spelet släpps exklusivt till Xbox 360 och gör allt för att på allvar kunna konkurrera med Singstar. Bakom titeln står utvecklarna Inis, som tidigare gjort de kultförklarade musikspelsklassikerna Gitaroo Man och Elite beat agents.

Utöver de vanliga karaokefunktionerna kommer spelet att bjuda på trådlösa mikrofoner med rörelsesensorer och möjligheten att sjunga med i låtar som ligger på din mp3-spelare som kopplas in till konsolen.

Frågan är om Lips, eller någon annan på allvar kan konkurrera med Singstar, som blivit en så känd spelserie att många idag inte säger att de spelar tv-spel, utan de spelar Singstar.
Bara framtiden kan avgöra om Sonys spel får sitta kvar på tronen eller om det kommer att förändras. Vi ser fram emot att ta reda på det...



Läs mer
Social Gaming: Framtiden
Social Gaming: när Singstar tog över festen
Social Gaming: Rockspelens triumftåg
Social Gaming: Prylar, Prylar Prylar
Social Gaming: Historien

Konsollkoll på M3

M3 testar Singstar till PS3
M3 Testar Singstar Vol. 2 till PS3
M3 testar Buzz till PS3
M3 testar Rock Band
M3 testar Dancing Stage Universe till Xbox 360
M3 testar Dancing Stage Universe 2 till Xbox 360
M3 testar Wii Music
M3 testar Guitar Hero Arosmith
M3 testar Guitar Hero 3
M3 Testar Nintendo Wii
M3 testar en riktig gitarr till Guitar Hero
M3 testar Guitar Hero 2 till Xbox 360
M3 testar Guitar Hero World Tour
M3 testar Rock Band 2
M3 testar Scene it? box office smash
M3 testar Singstar Abba
M3 testar Singstar vol. 3
M3 testar Lips
M3 testar Boogie Superstar

M3 Testar karaokemaskiner med Idol-Ola
M3 testar Guitar Hero med Sugarplum Fairy
M3 testar Singstar med Sugarplum Fairy