Att teknikutvecklingen går framåt är ju lite av en truism, men när det gäller social gaming är det inte främst teknikutvecklingen som drivit på, hittills i alla fall. Wii är ju som bekant till exempel rent hårdvarumässigt inte mycket mer än en vitmålad Gamecube och Singstar kräver inte många hästkrafter under huven. Istället är det andra faktorer som spelat in, säger Jonas Linderoth på Göteborgs Universitet som leder en forskningsgrupp som tittar på olika aspekter av data- och tv-spel.
– Jag tror att det är tre saker om man ser till Wiis framgång. Det första är att temat tilltalar en bredare målgrupp, vi vet att speldesignvärlden har dominerats av män runt 40 med bakgrund i militären eller i (rollspelet) Drakar och Demoner, men nu pekar det på en öppenhet för andra teman och andra målgrupper.
– Det andra är att röra kroppen, föräldrars dåliga samvete för att barnen rör sig för lite dämpas en aning. Sedan kan de här spelen spelas över en relativt kort tid, de kan passas in i människors vardag. De påminner mer om klassiska brädspel till sin struktur.
Sean Decker som är vd på Sveriges största spelföretag Dice pekar på att det helt enkelt är mycket roligare att spela tillsammans.
- Det är för att det är så kul, man får den mänskliga faktorn i spelet och skrattar tillsammans. Det kan du inte få om du spelar själv, eller ens online.
– Om du kommer hit på lunchen så spelar alla Rock Band, NHL, Fifa, vi har soffor överallt och vi spelar dem jämt. Vi vill spela med varandra, på samma sätt som att du går till en restaurang med vänner, du går inte själv.
Billigt och målgruppsanpassat
Musikspelen har haft en egen framgångssaga bland de sociala spelen. Det började när karaokesimulatorn Singstar såg dagens ljus på Playstation 2 i maj 2004. Sedan dess har Guitar Hero-serien skördat stora framgångar och vuxit till ett helt band i ”Guitar Hero World Tour”, som i sin tur konkurrerar med ”Rock Band”.
En fråga man kan ställa sig är om allt detta simulerade musicerande påverkar vår inställning till den verkliga motsvarigheten. Blir vi mer sugna på att lära oss spela riktig gitarr efter att vi klarat Guitar Hero?
- Min dotter har gått den vägen, hon älskade Guitar Hero och ville lära sig spela riktig gitarr, berättar Jonas Linderoth.
Hennes gitarrlärare sa även att de hade sett nästan en fördubbling av anmälningar under den perioden, det här var kring förra julen.
– Jag snackade även med dem i affären som jag köpte hennes elgitarr av i julas, de tyckte sig också se en viss ökning av nybörjarpaket.
Sean Decker är inne på samma spår:
- Jag tror att man kan utveckla en passion för det, om man är bra i spelet får man bättre självförtroende och det hjälper en att kanske våga pröva på riktigt. Men det kommer inte att bli 100 000 människor som vill lära sig spela gitarr helt plötsligt, tror han.
Det finns inga tecken på att sociala spel och socialt spelande kommer att avta i framtiden, bland annat av ekonomiska skäl, tror Jonas Linderoth:
– Det finns så mycket mer pengar i den här typen av spel än vad det finns i hardcorescenen. En cool shooter appellerar inte till alla åldrar eller bägge könen och utvecklingskostnaden för ett Singstar är en bråkdel av vad det kostar att ta fram ett Crysis.
Alla kan vara med
Han pekar också på vår förändrade inställning till spel i allmänhet:
– Vi är på väg i Europa mot den japanska bilden där spelande inte längre är en subversiv kulturyttring för ungdomar, utan du kan vara 40 och sitta med ett Nintendo DS på t-banan, det är liksom inga konstigheter.
– I tunnelbanan kommer folk att interagera mer, mobila spel som är sociala kommer att öka, tror Sean Decker. Titta på hur många som har en high-end pc idag, det kanske är några hundra miljoner i hela världen. Men två miljarder har telefoner, det är en massmarknad. Vi kommer att se mer att folk spelar online med sina vänner. Inte hardcorespel, men spel som de känner igen, typ Alfapet.
Social VR-gaming
Men naturligtvis kommer inte allt att hända i pendeltrafiken. Med nya och mer kraftfulla konsoler i hemmen följer nya möjligheter.
– Jag skulle vara intresserad av att se sportspel i first person, säger Sean Decker. Det närmaste idag är racingspelen. Men det vore ballt att vara en fotbollsspelare och spela mot sina kompisar.
Men det är en bit kvar tror han:
– Det största problemet är att få spelet att få rätt känsla. I Mirrors edge har vi någorlunda fått känslan av att springa och hoppa i första person, tänk att också kontrollera en boll och se var folk är och var man ska passa. Eller höra var folk är och om det kommer nån bakom dig. Och kan du styra hela kroppen med en kontroll? Vi kommer att komma dit i små steg, men det kommer att ta tid.
Läs mer
Social Gaming: Framtiden
Social Gaming: när Singstar tog över festen
Social Gaming: Rockspelens triumftåg
Social Gaming: Prylar, Prylar Prylar
Social Gaming: Historien
Konsollkoll på M3
M3 testar Singstar till PS3
M3 Testar Singstar Vol. 2 till PS3
M3 testar Buzz till PS3
M3 testar Rock Band
M3 testar Dancing Stage Universe till Xbox 360
M3 testar Dancing Stage Universe 2 till Xbox 360
M3 testar Wii Music
M3 testar Guitar Hero Arosmith
M3 testar Guitar Hero 3
M3 Testar Nintendo Wii
M3 testar en riktig gitarr till Guitar Hero
M3 testar Guitar Hero 2 till Xbox 360
M3 testar Guitar Hero World Tour
M3 testar Rock Band 2
M3 testar Scene it? box office smash
M3 testar Singstar Abba
M3 testar Singstar vol. 3
M3 testar Lips
M3 testar Boogie Superstar
M3 Testar karaokemaskiner med Idol-Ola
M3 testar Guitar Hero med Sugarplum Fairy
M3 testar Singstar med Sugarplum Fairy