Italien. Maffians, Mussolinis och fotbollsfilmningarnas hemland, javisst, men också hem för opera, mozzarella och tjusiga skor. Naturligtvis är italienarna också intresserade av coola elektroniska leksaker, och för att få en tydlig bild av prylsituationen styrde vi helt enkelt kosan söderut.

Vi tittade bland annat in hos en större hemelektronikhandlare i Pescara på italienska östkusten. Butiken visade sig skilja sig en del från våra svenska, lite omysigt helt enkelt, och definitivt inga flashiga demonstrationsuppställningar.

Längst in i skumrasket hittade vi en del prylar som vi knappast skulle få se i en svensk prylbutik, exempelvis en diskettkamera med 0,3 megapixel från Sony. Däremot lyste hd-videokameror och hårddiskinspelare med sin frånvaro.

Märket är prylen
Bakom disken hittar vi föreståndaren Carlo Santoro, som ger oss sin bild av prylkonsumtionen i stövellandet. Som väntat är design och designermärken ett viktigt säljargument i Italien, och den absolut hetaste prylen är mobiltelefonen, gärna med en italiensk modetouch om man har råd.

– Ja, helt klart, bekräftar Carlo. De hetaste mobiltelefonerna är LG Prada, Samsung Armani och Dolce & Gabbana (från Motorola).

Men allra mest säljer ändå Nokia.

Givetvis står också en Iphone högt upp på önskelistan, och i Italien gick det vid vårt besök utmärkt att köpa en Iphone utan abonnemang för knappt 5 000 kronor.

En snabb titt i statistiken avslöjar också att italienarna älskar sina mobiltelefoner. Det finns klart fler mobilabonnemang än människor i landet, och andelen 3g-abonnemang matchas endast av Spanien.

Även brandade datorer är heta, främst de Ferrarimärkta Acerdatorerna. Lamborghinidatorerna från Asus är av någon anledning inte alls lika populära.

Paparazzins hemland
Design och mobiler är alltså viktigt, men hur är det med långa teleobjektiv? Italien är ju trots allt paparazzikulturens ursprung. Alfredo Distefano på italienska pryltidningen PC World menar att det inte avspeglas i försäljningen.

– Nej, det verkar faktiskt inte som om paparazzikulturen smittat av sig särskilt mycket på vanliga italienare, det säljs varken särskilt mycket systemkameror eller långa objektiv. Däremot går kompaktkamerorna bra med bland annat Canon och Kodak i spetsen, och det är främst segmentet under 2 000 kronor som lockar.


I övrigt verkar det för prylitalienaren just nu vara tv-apparater och spelkonsoler som står i första rummet.

– Det säljs en hel del konsoler just nu, och det är framför allt Playstation 3 som gäller. Därefter kommer Xbox 360 medan Nintendo Wii just nu har en lite mer undanskymd roll beroende på dålig tillgång på konsoler.

Som komplement till tv-spelen säljs också mängder av tv-apparater. Försäljningen accelererade kraftigt under sommaren tack vare OS och fotbolls-EM, och det är framför allt stora lcd-apparater som går åt. Det finns en del inhemska budgetmärken att välja på, men det är märken som Sony och Samsung som gäller för formmedvetna och köpstarka italienare.

Åtminstone tills det kommer en Ferrari-tv…