1. Hur lång garanti har jag på min nya supercoola pryl jag fick i julklapp?

Det beror helt och hållet på, enligt lag behöver inte säljaren/tillverkaren lämna någon garanti alls. Praxis är dock att du har ett års garanti på de produkter du handlar. Om du nu inte har fått någon garanti så har du ändå tre års reklamationsrätt (se fråga 3).

2. Vad täcks av garantin?

Det är väldigt olika då det är upp till säljaren/tillverkaren att bestämma – eftersom garantin som sagt är frivillig. Det normala är att garantin avser så kallade fabrikationsfel. Det innebär att det enda som täcks av garantin är fel som uppstått redan innan du fått varan. Sedan kanske de felen inte alltid visar sig direkt utan en dålig lödning kan gå sönder efter några månader, men från början var det ändå ett fabrikationsfel.

Missa inte: 4 fula rea-bluffar och så genomskådar du dem​

3. Tre års reklamationsrätt, vad innebär det?

I konsumentköplagen står det att du har hela tre år på dig att reklamera en vara du anser ha varit trasig från det att den lämnade fabriken. Med andra ord skulle man kunna säga att du har tre års ”garanti” på allt du handlar men det finns en hake: Efter sex månader är upp till dig att bevisa att felet fanns där från början. Du kan läsa mer om det här på Konsumentverkets sajt Hallå Konsument!

4. Hur länge kan jag vänta?

Du ska anmäla felet så snart du har upptäckt det. Lagen kräver att du gör detta inom "skälig tid". Exakt vad det här betyder kan variera, men som regel brukar man prata om två månader från upptäckt.

5. Jag vill ha en ny pryl men säljaren vill skicka den gamla på lagning, vad gör jag?

Om det är fel på varan ska säljaren lösa problemet. Du kan förstås få en helt ny produkt, men det här är inget du kan kräva. Säljaren har rätt att skicka iväg den på lagning. Utöver reparation eller utbyte kan du också kräva prisavdrag om det inte går eller inte är lämpligt att reparera.
Ett annat alternativ är förstås att du häver köpet och får pengarna tillbaka. Det här är någonting som säljaren gör frivilligt – du kan som regel inte kräva det. I vissa sammanhang, till exempel om säljaren har försökt avhjälpa felet flera gånger utan att lyckas, kan du dock har rätt till hävning.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning