Det är inte konstigt att Ipred-debatten är så stor i Sverige. Sverige var länge ett land som ansågs ha riktigt farliga crackergrupper, eller releasegrupper som det också kallas. När det släpptes nya spel blev det en kamp mellan olika grupper världen över att knäcka dem först. Spelen modifierades och crackern lade till fusk och försökte göra spelet bättre genom att optimera koden.

Triad är en av crackergrupperna som regerade warezscenen under 80- och 90-talet. De var en svensk grupp bestående av de sju medlemmarna Arrow, Fred, Skydive, Ixion, Lucifer, RND och Mr Z. Självklart har fler medlemmar kommit och gått under årens lopp. Gruppens fokus var Commodore 64-spel och cracktron, något som kort kan förklaras som introt till det crackade spelet innehållandes crackerns tag och annan information.

Andra kända svenska releasegrupper under 80-talet var exempelvis Swedish Cracking Crew och We Against Copy Protection. Spelbranschen har med andra ord gått sida vid sida med piratkopiering i över 25 års tid till skillnad från musikbranschen och filmindustrin. Längs vägen har de förändrat sitt sätt att tänka.

Spelbranschen i dagsläget
Under åren som gått har speldatorn hamnat allt mer i snålblåsten. Det beror till viss del på att Microsoft lanserade Xbox och att Playstation slog igenom. Konsoler som var byggda enbart för spel. Men även på grund av att det är mindre omständligt att cracka spel till hemdatorer än konsoler. Därför väljer speltillverkare att släppa en del av spelen till konsoler i förstahand.

Datorn som spelmaskin hamnar lite i skymundan. Spelbranschen försöker råda bot på detta genom att testa nya kreativa sätt att få in pengar. I Asien har speltillverkarna hittat ett lyckat alternativ. Där satsas det på mikrotransaktioner – köp av nya spelvärldar, utrustning och annat – medan själva spelet är gratis. Efter en affärsresa till Korea beslutade svenska speltillverkarna Dice att haka på idén.

— Folk idag vill testa spelet innan de är beredda att betala en massa för det. Det vi gör nu i och med Battlefield Heroes är ett bra sätt att rikta oss till olika typer av spelare, säger Sean Decker som är vd för Dice.


Battlefield Heroes kommer att släppas för gratis nedladdning.

Battlefield Heroes är uppföljaren till deras storsäljare Battlefield. Spelet ska släppas gratis för nedladdning. Pengarna ska de istället få in genom försäljning av extramaterial till spelet och annonser på deras community. De anser att framtiden ligger i att hitta nya koncept, och att mikrotransaktioner kommer vara en del av den framtiden.
Tobias Bjarneby är chefredaktör för speltidningen Level. Han har skrivit om spel sedan början av 90-talet och följt utvecklingen på nära håll. Enligt honom är nedladdning en positiv del av framtiden eftersom spel är interaktiva. Nedladdning innebär att utvecklarna kan bygga vidare på spelen i efterhand.

— Sådana grejer som kommer nu känns intressant. MMO-spelen, som World of Warcraft, bygger på att man betalar en regelbunden månadskostnad, vilket innebär att själva spelköpet inte längre hamnar i fokus, säger Tobias Bjarneby.

Speltillbehör är en annan del att tjäna pengar på. Spelutvecklare inom genren social gaming har snappat upp det och det utnyttjas till fullo. De utvecklar både verkliga tillbehör till spelen och nedladdningsbara låtpaket. Instrumenten till Rock Band, mikrofonerna till Singstar och Wii:s balansbräda är bara några exempel på vad de hittar på.

Ena foten i graven
Oavsett vilket vägskäl spelutvecklarna står inför anser Sean Decker att det är dags att börja gå i någon riktning.
— De misstag vissa i branschen gör nu är att stoppa huvudet i sanden och inte göra något åt situationen. De gör som musikindustrin gjorde för ett par år sedan. Det är lika bra att inse att det alltid kommer finnas pirater, de är en del av affärsvärlden, säger Sean Decker.
Spore är ett av de spel som fortsätter banan med kopieringsskydd istället för att se sig om. När du köper spelet går det bara att installera på tre datorer. Vill du ha det på fler datorer måste du ringa deras support och be dem tillåta en extra. Detta ledde till uppror och spelare världen över gick samman och laddade ner spelet istället för att betala för det i ren protest.


Spore går bara att installera på tre datorer.

Men den förändring Sean Decker pratar om gäller inte bara själva spelen. Branschen måste även anpassa sig ur butiksperspektiv. Numera finns det e-butiker som säljer spel för nedladdning, till exempel EA store och Steam. Dessutom har utvecklarna egna communitys med extramaterial till sina spel och konsoltillverkarna har butiker du kommer åt genom att koppla upp konsolen mot Internet.

— Via Xbox live och Playstation network kan du komplettera med nya världar, köpa spel och så vidare. Och till Wii går det att köpa hundratals gamla Nintendo-spel via tjänsten Virtual console, säger Tobias Bjarneby.

Men än så länge har vi inte övergett försäljning över disk. Ett spel på tio gigabyte tar fortfarande alldeles för lång tid att tanka ner för många och det finns inga tillräckligt bra lösningar på det än. Dock har det kommit att bli ett sätt i mängden att handla spel på. Tobias Bjarneby beräknar att cirka nio av tio storproduktioner fortfarande erbjuds över disk som enda alternativ. Enklare och mindre spel erbjuds däremot online till alla konsoler.

Tillverkarna har också insett att de kan kombinera sina onlinesajter med kontroller av konsolen.
— Xbox live är en förutsättning för att spela spelen och då kan Microsoft samtidigt se om din maskin är crackad, säger Tobias Bjarneby.
Det gäller att hela tiden ligga steget före. För konsoltillverkarna finns det en del alternativ som sagt, och för varje ny konsol kan de skapa ett helt nytt kopieringsskydd. Spel till hemdatorer kräver mer finurlighet. Trots att Battlefield Heroes inte ens hunnit släppas än är speltillverkarna Dice redan igång med nya idéer.

— Vi arbetar på nya projekt med helt andra sätt att tjäna pengar på än mikrotransaktioner och annonser. Men det är inget vi vill gå ut med än. Det kommer troligen någon gång under nästa år, säger Sean Decker.