Att i dagsläget inte ha kommit i kontakt med någon form av piratkopierade spel är ungefär lika troligt som att en infödd norrlänning aldrig sett snö. Det har alltid gått hand i hand med spelindustrin, främst inom datorspelens värld eftersom dessa varit absolut enklast att kopiera. Datorspel har under åren oftast förlitat sig på serienummer som kopieringsskydd, men även där har vi sett en del mer eller mindre skojiga påhitt. Som att spelaren var tvungen att läsa manualen för att kunna starta spelet, eller att matcha ihop bilder med hjälp av ett litet papphjul som följde med i förpackningen.

Tv-spelsvärlden låg länge efter, även om det fanns i viss utsträckning under åtta- och sextonbitarseran.
När Playstation gjorde intåg på konsolmarknaden förändrades detta som bekant snabbt och modchip och att chippa sin konsol blev snabbt upptaget i varenda spelares vokabulär. Spelutvecklare och Sony själva försökte få bukt med problemet genom nya versioner av konsolen och olika kopieringsskydd på skivorna, men det visade sig ganska lönlöst. Även nästföljande generation mötte samma öde, den här gången med både Playstation 2 och Xbox som populära chippningsoffer.

Fysisk utlåsning
Att just Playstation och Xbox blev så pass populära som de blev brukar i vissa fall härledas till att de var så enkla att skaffa kopierade spel till. Sett ur den synvinkeln förstår vi varför konkurrenterna föll bakom.
Nintendo höll kvar vid kasetter i och med Nintendo 64 och när det var dags för Gamecube introducerade de minimala dvd-skivor som var en lite meckig nöt att knäcka för chiptillverkarna, även om det till slut gick. På den tiden Sega fortfarande var med i leken gjorde de ungefär samma sak med Dreamcast, med skivor som var lite av ett mellanting mellan cd och dvd. Båda metoderna bromsade upp piratkopieringen avsevärt, men den dödades inte helt.

Som bekant har Nintendos övergång till dvd-skivor i och med Wii inneburit att konsolen snabbt hackades och utrustades med modchip.

Online sätter stopp
Idag är det Wii som är den stora marknaden för piratkopierade spel. Xbox 360 är visserligen knäckt och dvd-läsaren kan utrustats med ny firmware för att läsa kopierade spel. Men i och med konsolens ständiga internetuppkoppling så är det inte helt ovanligt att Microsoft gör räder ibland och utestänger dem som hittas med flashad maskin. Det gör att många väljer den lagliga vägen för att inte riskera att utestängas från onlinespelande.

Playstation 3 har det lite bättre förspänt. Någon enstaka rapport här och där har dykt upp om att kopierade spel har kunnat köras, men det är långt ifrån någon massmarknad.
Den främsta anledningen stavas AACS, BD+ och BD-rom Mark, eller på ren svenska kopieringsskydd in absurdum.

Samtidigt som dessa säkert skulle kunna knäckas så handlar det sedan om en ekonomisk fråga, eftersom bluray-skivor fortfarande är hiskeligt dyra och brännarna likaså blir det snarare lika ekonomiskt försvarbart att köpa originalet. Enligt Daniel Gustafsson på Nordisk Film, som distribuerar Playstation 3 i Sverige, är piratkopieringen inget större problem till konsolen.
– Piratkopiering är alltid ett orosmoln, vi är hittills relativt förskonade från piratkopiering med Playstation 3 och det är givetvis en situation vi vill se råda även i framtiden. Jag är för övrigt övertygad om att de flesta inser att piratkopiering av spel är lite som att sparka sig själv i ryggen – i längden påverkar det ju spelfloran när färre vill ta de ekonomiska risker det faktiskt innebär att ta fram spännande spelkoncept. På det stora hela har det i alla fall hittills visat sig vara betydligt mindre utbrett med piratkopierade spel under den här konsolgenerationen än under de två tidigare.

Hårdvaran förhindrar
Från speltillverkarnas sida har kopieringsskyddet gått en lite annorlunda väg. Till pc experimenteras det än idag med en hel del olika kopieringsskydd, där Spore är ett av de mer omdebatterade. Spelet levererades nämligen med skyddet Securom, som kräver internetuppkoppling och bara låter dig installera spelet ett visst antal gånger. Självklart blir det uppror i spelvärlden i och med något sådant här och samtidigt tog det inte länge innan kopieringsskyddet kunde kringgås och Spore slutade istället som det mest piratkopierade spelet under 2008.


Spore använder skyddet Securom, ett nytt skydd som orsakade en del rabalder bland användarna.

Till spelkonsoler finns det en annan väg att gå, social gaming. Det har visat sig vara fruktansvärt lönsamt för utvecklare att släppa spel som kräver en viss typ av kontroll. Piratkopiera bäst du vill, men utan mikrofoner, buzzrar eller plastgitarrer blir varken Singstar, Buzz eller Guitar Hero speciellt skojiga att leka med.
Att piratkopieringen kommer dö ut är ganska naivt att tro, men genom att lösa kopieringsskyddet på ett sätt som inte är i vägen för spelaren som dagens konsolgeneration gjort, eller genom att tjäna extra pengar på nedladdningsbart material som är för billigt för att bry sig om att piratkopiera så kan det mycket väl minska och speltillverkarna kan få in sina pengar ändå.

Mikael Svensson, som egentligen heter någonting annat, har gått från att ständigt spela piratkopierade spel i stort sett uteslutande köpa nya titlar.

– De flesta nya spelen är bäst i multiplayerläge och här har tillverkarna hittat effektiva sätt att sätta stopp för piratkopior. Detta i kombination med att just multiplayer-läget ger spelen längre livslängd, och att i stort sett alla spel går att ladda hem i testversioner, har gjort att jag och många andra börjat betala för spelen berättar Mikael.

Fakta

Läs manualen
Äldre pc-spel krävde att du hade manualen varje gång du skulle starta spelet, eftersom den frågade frågor som ”vad är det femte ordet på rad sju, sida 31”. Gärna med olika ord varje gång. Ett enkelt sätt att undkomma piratkopiering (om du inte hade modem, eller tillgång till originalspelet och en kopiator) men också fruktansvärt störande för spelaren.

Fråga piraten
The Secret of Monkey Island levererades med ett litet hjul med piratansikten på. Spelet frågade ”när hängdes pirat X på ön Y?” och du måste pussla ihop två halvor av ett ansikte för att få fram årtalet. Nytänkande, men kanske inte så smidigt.

Lenslok
Med hjälp av prismor i en plastram skulle du tyda olika koder som stod på skärmen genom att hålla upp ramen mot denna. Först då kunde du se vad som stod och därefter skriva in det rätta svaret för att få igång spelet.

Kryptera mera
Vissa spel visade upp ett skärmtangentbord med tecken som inte existerade på ett vanligt tangentbord. Via ett svart papper som enbart visade upp koderna om du höll en röd film över pappret fick du sedan svara på frågor som ”vad är koden på rad 3?”. Ungefär lika omständigt som allt annat alltså.

Securom
Ett modernare kopieringsskydd som inte bara visat sig buggigt i Windows med felmeddelanden och omstarter som följd, det avinstallerar sig heller inte när du tar bort spelet. Stortitlar som Bioshock, Mass Effect och Spore har använt sig av skyddet, vilket i praktiken innebär att du bara får installera ditt exemplar ett visst antal gånger innan det är förbrukat.