Att spela tv- eller datorspel professionellt och kunna leva på det är något som de flesta spelare inte direkt skulle säga nej till. Att du måste tillhöra det absoluta toppskiktet för att ens börja kunna dra in några slantar på det hela säger dock sig självt, och just därför är det en väldigt liten skara människor som just kan leva på det hela.

I Sverige är antalet professionella e-sportare av populationsmässiga skäl ganska få, men på grund av vår höga teknikutveckling har vi ändå gjort oss ett namn på spelkartan. Vi har snackat med två av e-sportens större svenska namn som gett oss sin syn på det hela; Den fortfarande aktive Magnus ”fox” Olsson och den numera pensionerade Counter strike-legenden Emil ”HeatoN” Christensen.

Ett ovanligt liv
Livet som e-sportare på professionell nivå är inte helt olik den analoga proffsidrotten när det kommer till tidsanspråk.

- Det dagliga livet som en professionell spelare ser inte ut som någonting annat, berättar HeatoN.


Heaton skakar hand med Christer Kornback.

- En vanlig dag när jag spelade såg på ett ungefär ut så här: Jag vaknade runt 14-tiden, gick upp, åt frukost, kollade mailen och så vidare, vid 15-16-tiden började jag spela individuellt i cirka 1-2 timmar för att värma upp. 17.00 var det samling med laget, då körde vi en timmes taktikgenomgång och diskuterade vad vi ville träna på under kvällens träning. 18.00 började vi spela träningsmatcher med laget mot andra topplag och körde i ungefär sex timmar, med 30 minuters matrast. Runt midnatt brukar man runda av träningen och köra en genomgång om vad man gjorde bra och dåligt och vad man ska utvecklas på. Kvällens träning fortsatte sedan med individuellt spel till ungefär 05 på natten för att sedan gå och lägga sig.

Den fortfarande aktive fox lägger inte fullt så mycket tid åt träningen, förutom när det drar ihop sig till tävling.

Fox- Man får nog säga att det dagliga livet är ganska avslappnat. Det är väldigt mycket fritid att disponera. Man kanske spenderar en eller två timmar om dagen till att spela lite för att hålla sig i någorlunda form. Undantaget är när det börjar dra ihop sig till större tävlingar, då man trappar upp på träningen någon vecka i förväg. Personligen lägger jag runt 6-7 timmar om dagen under hårdträning.

Just träningen är, inte helt oväntat, en viktig del av det hela och just inför större matcher och turneringar är det hård fokus på träningen.

- Förberedelserna kan se väldigt annorlunda ut beroende på vilket spel det är man tävlar i, säger fox. Jag spelar i individuella tävlingar, möter alltså enskilda motståndare. Därför kan det vara nyttigt för mig att studera motståndare och se deras matcher från tidigare turneringar så att jag vet vilka moment jag bör träna och vara mentalt förberedd på.

Med så pass mycket tid som behöver tas i anspråk för att hålla sig på topp, ser de spelandet som ett jobb eller mer som en livsstil?

- Jag ser det absolut som en livsstil, menar HeatoN. Det är vad jag älskar att göra och kommer att hålla på med i hela mitt liv.

Fox är aningen mer restriktiv i sitt utlåtande.

- Jag ser det väl som en kombination. Jag identifierar mig definitivt som en gaming-entusiast på alla vis, men samtidigt så gör jag en hel del saker enbart för att försörja mig. Jag tycker det är optimalt att kombinera de två så jag kan fortsätta försörja mig på denna hobby.

Smal chans till fortsatt karriär
Att det är svårare att leva på e-sporten i Sverige säger sig självt, då vi har betydligt färre invånare, och därmed en mindre scen och underlag för prispengar, än många andra länder. Men hur svårt är det egentligen att klara sig enbart på spelandet?

Båda är överens om att det inte är det lättaste, även om de har olika syn på det.

- Om du tillhör den absoluta eliten så är det inga som helst problem att överleva på det, menar HeatoN.

- Det är faktiskt ganska bra! För mig i dagsläget så lever jag endast på produktutveckling och klarar mig än så länge på detta.

- Jag har lyckats försörja mig på det i sex-sju år i alla fall men det går upp och ner, säger fox.


Fox kammar hem vinst.

- Sedan den ständigt omtalade ekonomiska krisen så har det varit väldigt knapert. Det första som dras in på i hårda tider är oftast sponsorpengar och marknadsföring, något som drabbar e-sport väldigt hårt. Arrangörerna och proffslagen ser ut att återhämta sig sakta men säkert dock.

Det är ingen jättelång karriär vi talar om heller. En vanlig tes som dras upp kring e-sportandet är att spelarna inte kan hålla på i världseliten efter att de fyllt 23 eftersom reaktionsförmågan försämras med åren och yngre spelare tar över. Både fox och HeatoN har visserligen passerat den fruktade åldersgränsen, men märker av att sanningshalten i påståendet. Och vad händer i så fall efter karriären?

- Jag har hållit på väldigt länge nu för att vara i den här branschen och jag börjar smått känna att de yngre spelarna som kommer nu har lite rappare reaktionsförmåga och siktar bättre, berättar fox.

- Samtidigt är det väldigt viktigt med erfarenhet och taktik så jag hoppas kunna fortsätta några år till. Någon tränarkarriär finns det absolut inte att falla tillbaka på. Om något så skulle det vara kommentator för video-sändningar av matcher.

HeatoN håller med om att en vidare karriär efter spelkarriären är ganska ovanlig.

- Vad det gäller att fortsätta inom gaming efter en proffskarriär så är det faktiskt inte alls så vanligt som man tror att folk fortsätter inom andra områden. Jag kan räkna upp dessa på en hand faktiskt, och bara dem som lyckades allra bäst i spelet som fått chansen att fortsätta.

HeatoN, som slagit sina påsar ihop med tillbehörstillverkaren Qpad efter att den professionella karriären tagit slut, har fått chansen att göra som ett par utländska e-sportprofiler och släppa egendesignad utrustning via företaget. Det är en väg att gå, men det är så pass få som ens får den chansen att antalet mer eller mindre kan räknas på en hand.

Utrustningen viktig
Under tävlingar är det inte helt ovanligt att spelarna måste använda den officiella utrustning som tilldelas dem, men hur ser deras prylar ut hemma och inför tävling?

- Det mesta av den grundläggande hårdvaran är sådan som jag antingen vunnit eller fått genom sponsorskap, säger fox.


I Fox hem trängs vinster i form av hårdvara.

- Jag har också ett par laptops som jag tar med mig när jag reser. Dels för att kunna värma upp på hotellrummet om så krävs men också för att kunna kolla motståndarnas matcher.

Vad gäller mus och tangentbord så är det helt och hållet personliga preferenser som gäller. Jag använder en äldre Microsoft-mus som är gedigen och har bekväm form. Den har ”bara” 400 DPI men jag tycker hög DPI är väldigt överskattat och mest en marknadsföringsgrej. Formen, vikten och knapparna är betydligt viktigare. Musmattan jag använder är faktiskt gjord av frostat glas. Det är bara en sådan sak som jag har vant mig vid förr i tiden och nu vill jag inte byta när den har tjänat mig så bra genom åren.

- Den del av utrustningen som man tvingas vara mest flexibel med är skärmen. Speciellt när det gäller Quake, som jag spelar, så är skärmens prestanda väldigt betydelsefull. Plattskärmar (LCD) kan ännu inte mäta sig med snabbheten i en gammal CRT-skärm. På turneringar har man dock inget val utan måste lära sig att spela med de officiella turneringsdatorerna. Man får dock oftast reda på i förväg vilken skärm de kommer använda så man kan förbereda sig.

HeatoN använder sig givetvis av de prylar han själv varit med och designat:

- När det gäller hårdvara utanför datorn, exempelvis musmattor, så har jag självklart alltid mina egna grejer. Musmattan som jag utvecklat tillsammans med Qpad är den största gaming-musmattan av plast någonsin, och det kommer inom en snar framtid komma en hel serie med olika egenutvecklade produkter ifrån mig. När det gäller hårdvara i datorn så har jag alltid självklart velat använda det jag använder hemma och är van vid. Men eftersom datorerna ändras från turnering till turnering så har jag vant mig att spela på alla datorer så att så länge hårdvaran i den är bra nog spelar det ingen roll vilken typ av burk det är.


Heaton lanserar musmatta i sitt namn.

Nöjesspelar fortfarande
Med all tid som läggs ner på att spela professionellt kommer givetvis frågan om de någonsin blir mätta på spelandet eller om de fortfarande nöjesspelar vid sidan av det professionella. Både HeatoN och fox tar sig faktiskt tid till lite nöjesspelande mellan träningarna.

- Jag spelar fortfarande en hel del för nöjes skull. Speciellt nyare spel som jag är nyfiken att prova på, men även Quake. Faktum är väl att det är väldigt roligt att spela något som man är duktig på, särskilt när man har många vänner att göra det med, säger fox.

Precis som med analoga idrottsgrenar har de båda givetvis flertalet ljuva minnen från karriären och avslutningsvis bad vi dem berätta om något speciellt tävlingsminne.

- När jag får den frågan brukar jag oftast tänka tillbaka på ESWC (Electronic Sports World Cup) i Paris 2004. För ovanlighetens skull spelades den på en stor scen utomhus. Det var en slags Davis Cup för Quake den gången och Sverige spelade mot USA i finalen med ställningen 1-1 när det var min tur är möta amerikanernas utvalda spelare. Matchen gick till sudden death där jag knep vinsten och tog hem checken och bucklan till Sverige, säger fox.

HeatoN har lite svårare att bara välja ett exempel.
- Det är så många underbara minnen man har, fast det är ett som väger lite tyngre än alla andra. Det är World Cyber Games-finalen i Korea 2003. Det var verkligen en sann Europa mot USA-historia, då vi och ett amerikanskt lag var överlägsna alla andra i världen och möttes i finalen inför fullsatta läktare.

- Vi låg under med 10-2 efter första halvan och trodde att allting var kört men gjorde en makalös vändning och vann tillslut med 13-11. Hela inramningen att få vara i e-sportens huvudstad Seoul, spela på fulla läktare i den gamla OS-arenan och vinna i en så pass tight match gjorde att det är det bästa tävlingsminnet jag har.

Fakta

Namn: Emil Christensen
Nick: HeatoN
Ålder: 25
Meriter: CPL (VM)-mästare åtta gånger, WCG (OS)-vinnare en gång, nationscup (landslag) vinnare tre gånger
Främsta spel: Counter-Strike
Tidigare lag: Ninjas in Pyjamas och SK Gaming
Proffs sedan: 2001
Bor: Stockholm
Övrigt: ”Pensionerad”, arbetar nu med att designa tillbehör.

Namn: Magnus Olsson
Nick: fox
Ålder: 25
Främsta spel: Quake 3Meriter: Eurocup-vinnare i lag sju gånger, världsmästare vid ESWC 2004, tvåa individuellt vid Quakecon 2007, och ett antal andra segrar.
Tidigare lag: iCE cLIMBERS, SK-gaming, Fatal1ty F-players, fnatic, samt individuellt.
Aktiv: Ja, senaste framgången var en tredjeplats i lag vid Quakecon 2009
Född: Hässleholm
Bor: Stockholm
Övrigt: Sambo med Therese ”trito” Andersson, medlem i det uppmärksammade e-sportlaget Girlz 0f Destruction