Den sociala webben kan användas som begrepp för att beskriva Headwebs framtidsplaner. I nuläget har företaget kommit så pass långt att du kan logga in på filmtjänsten med ditt Facebookkonto. På så sätt kan du hyra film och sedan dela med dig av informationen direkt i din Facebooklogg.

Men enligt Peter Alvarsson, vd för Headweb, är detta bara början. Ett plugin till mediacentret Plex ligger exempelvis för godkännande. Headweb beräknar att pluginet kommer finnas tillgängligt redan nästa vecka. Och plugins till andra mediacenter är på väg. På prioriteringslistan återfinns både XBMC och Windows Media Center.

En annan framtida nyhet är det egna gränssnittet för Playstation 3. Det innebär att du via webbläsaren i Playstation 3 kommer kunna surfa in på headweb.com och få upp filmtjänsten i ett gränssnitt som är anpassat för konsolen och tv:n.

- Tanken är att vi ska vara en plattform för film. Man kan säga att vi vill finnas hos alla prylar som har en skärm och en uppkoppling, säger Peter Alvarsson.

För att lyckas med detta har det beslutats att Headwebs API ska öppnas upp för utvecklare. Första delen av planen är att filmtjänsten sponsrar årets 24 Hour Business Camp med sitt API.

24 Hour Business Camp är ett ”utvecklarläger” där en massa olika team möts upp och bygger tjänster under ett dygn. De olika tjänsternas kommer sedan finnas tillgängliga för användarna.

Efter utvecklarlägret ska Headwebs API finnas ute för vem som helst. Tanken är att Headwebs poängsystem ska utnyttjas så att folk som utvecklar också premieras. Det kan exempelvis bli i form av gratisfilmer.
Andra sätt är att applikationens utvecklare får en viss procent av intäkterna som genereras via deras applikation.

- Folk ringer och vill utveckla Iphone- och Androidapplikationer och en massa annat för vår tjänst. Så vi öppnar vårt API så de kan göra det, säger han.

Företaget tittar även på att få in filmtjänsten direkt i tv-apparaterna men Peter vill inte gå in närmre på det i nuläget.

Utbud och priser gör tjänsten

Det går inte att snacka framtid utan att nämna bluray. I dagsläget saknas dock högupplösta filmer i Headwebs utbud, det enda som finns är en enda högupplöst skräckfilm. Och det är inte mycket att hänga i granen i och med att många köper HDTV och mediaspelare nuförtiden. Den som sitter med sådana prylar vill självklart kunna köpa och ladda ner högupplöst film. Men utbudet är lika skralt på alla de onlinefilmtjänster som finns i Sverige idag.

- I framtiden kommer vi ha film i hd-kvalitet från de bolag som går med på det och har material, men i dagsläget är det filmbolagen som sätter stopp. Många vill inte distribuera filmer i hd-kvalitet till dator, säger han.

Enligt Peter hänvisar filmbolag i Hollywood till sin interna policy som säger att inget högupplöst material ska finnas till pc. Andra filmbolag vill inte skicka över filmer förrän de nått upp till en större mängd och således kan erbjuda dem som paket. Högupplöst film är därför ett pågående arbete för Headweb.

Det finns med andra ord både positiva och negativa sidor hos film på nätet idag. Och filmbolagen verkar minst lika tjuriga som de alltid varit.

- Idag är digitalmarknaden liten och filmbolagen jobbar där verksamheten är störst. Tyvärr ligger de några år efter musikindustrin. De vill inte kanibalisera dvd-försäljningen, säger Peter Alvarsson.

Enligt Peter är Warner Bros det företag som kommit längst. Headweb får in filmjättens filmer samtidigt som dvd- och blurayfilmerna släpps i butikerna. Så är det inte med övriga Hollywoodbolag. Riktigt jämlikt blir det inte förrän den dagen filmbolagen inser att film på nätet är en del av framtiden och låter onlinetjänsterna slåss mot fysiska skivor på lika villkor.