Tidigare har vi gått igenom vad du kan göra för att inte bli av med viktiga data i din telefon om den går sönder eller blir stulen, bland annat genom att synka den med datorn. Vi har även visat enkla knep du kan ta till för att slippa få telefonen stulen. Dessutom har vi berättat hur du använder telefonen säkert för att undvika chockfakturor.

Kort sagt kan du känna dig ganska trygg när det gäller att behålla det som finns i din telefon. Men vi antar att du valde telefon för att den ska passa just dina behov, så vad gör du om telefonen skulle bli stulen, visa sig ha något fabriksfel eller om du skulle råka tappa den i backen?

Det är här som begreppen garanti, reklamationsrätt, försäkring, tilläggsförsäkring och liknande kommer in i bilden.

Garanti
När du köper en mobil i Sverige har den enligt lag minst ett års garanti, även om vissa tillverkare erbjuder två års garanti. Garanti och försäkring är dock två vitt skilda saker och du är inte säker enbart med hjälp av garantin. Denna täcker nämligen enbart sådant som var fel redan från början. Om det skulle visa sig att någon knapp inte fungerar eller om något i mjukvaran börjar krångla efter ett tag så går sådant på garantin, och du får antingen mobilen reparerad eller utbytt.

Om du däremot skulle råka ha sönder telefonen täcks det inte av garantin. En ganska vanlig orsak till att mobilen börjar bete sig konstigt är att det kommit in fukt på kretskortet, vilket alltså inte täcks av garantin.

Om du lämnar in telefonen på vad du tror är garantiärende kan du dessutom bli tvungen att betala felsökningskostnaden som reparatören tar ut för att felsöka telefonen, bara för att faktiskt få tillbaka den utan att något gjorts för att åtgärda felet. Just när det gäller fuktskador är det också svårt att reparera telefonen eftersom kretskorten är byggda i flera lager, och att hitta ett fel i ett sådant är svårt.

Försäkringar
Även om de flesta telefoner sköter sig som de ska, så kan en försäkring vara en extra trygghet om du vet med dig att du är lite oförsiktig eller om du vistas i miljöer där telefonen lätt kan utsättas för omild behandling.

Men det är inte så enkelt att bara teckna en försäkring och sedan vara nöjd med det. Först och främst bör du ha koll på hur lång tid försäkringen gäller. Kanske har du tänkt byta ut din telefon efter ett år, då är det ju onödigt att teckna en försäkring på exempelvis två år.

Vidare finns det en annan term som du bör ha koll på: värdeminskning. Du har kanske redan en drulleförsäkring tecknad i samband med din vanliga hemförsäkring där mobilen oftast finns inkluderad. Men ofta handlar det om att mobilens nuvarande värde räknas in och inte det som du faktiskt köpte den för. Säg till exempel att du köper en telefon för 2 000 kronor och den går sönder efter ett år. Självrisken ligger på dryga femhundringen och försäkringsbolagets värdeminskning är satt till en tusenlapp. Då får du alltså ut 400 att skaffa en ny telefon för, vilket inte känns så roligt. I det fallet hade det varit billigare utan en försäkring. Då hade du haft mer pengar att faktiskt köpa en ny telefon för.

Nu är det inte alla försäkringsbolag som har en värdeminskning i sina villkor för just mobiltelefoner, men du bör kolla upp vad din vanliga hemförsäkring täcker och hur den funkar och sedan väga det mot mobilens pris innan du tecknar något extra. I många fall kan en tilläggsförsäkring alltså vara mer eller mindre onödig.

En annan sak du bör ha lite koll på är vad försäkringen inkluderar. Innefattas både stöld och drulle i den där tilläggsförsäkringen som elektronikkedjan vill att du ska teckna när du köper luren?

Som vanligt gäller den här regeln: tänk efter före. Att sätta sig in i de mer grundläggande villkoren tar inte många minuter och med den kunskapen kan du snabbt jämföra din vanliga försäkring med tilläggsförsäkringen för mobilen exempelvis. Även om den telefonmodell du köper idag känns omistlig för stunden bör du ha i åtanke att den kommer att bytas ut i framtiden. Och då ska du kanske tänka på hur lång tid du har tänkt ha den, och vad det har för inverkan på det hela.

Operatörernas försäkringar

Telia
Telia själva erbjuder ingen försäkring, men samarbetar med företaget AON för detta. Dock går det inte att teckna någon sådan försäkring längre, enligt det företagets hemsida.

Tele2
Tele2 erbjuder ingen egen försäkring, utan här gäller enbart garantin.

Telenor
Telenor erbjuder en försäkring för både donglar och mobiltelefoner. Dongelförsäkring kostar 29 kronor i månaden, medan mobiltelefoner kostar antingen 39 eller 59 kronor i månaden (Iphone kostar 99 kronor i månaden). Du tecknar försäkringen vid mobilköpet eller max 14 dagar efter köpet och då ingår Telenors något flummiga stöldmärkning som vi skrivit om tidigare. Försäkringen i sig kostar 600 kronor i självrisk och har ingen värdeminskning. Den täcker dessutom upp till 2 000 kronor i otillåten användning inom 24 timmar från att telefonen blivit stulen.

Tre
Tres försäkring kostar 49, 69 eller 89 kronor i månaden beroende på mobilens pris och täcker vanliga drullehändelser samt stöld. Den kan tecknas upp till två månader efter köp. Självrisken ligger på 499 kronor, eller 998 kronor om det är andra gången inom ett år du lämnar in den. Någon värdeminskning nämns inte i avtalet.