Det första många tänker på om man säger bärbara spel är just Nintendo. Men japanerna var inte först med bärbara spel. Leksaksföretaget Mattel kom under 70-talet ut med några spelkonsoler. Auto race kom 1976 och var det första helt elektroniska spelet, men redan året efter kom det mer populära spelet Football. De här första typerna av bärbara spelenheter var väldigt enkla och det gick inte att byta spel. Auto race är som det låter ett bilspel, konsolen hade en led-skärm med tre banor och en spak för att växla bredvid. Batteritiden var runt 15 timmar, vilket var ganska lite eftersom batterierna kostade mycket på den tiden.

Först att släppa en konsol med utbytbara spel var Milton Bradley, som kom med sin Microvision 1979. Själva konsolen var inte mer än kontroller och skärm, medan varje spelkassett innehöll spelet och processorn. Det kom inte så väldigt många spel till konsolen och den hade problem. Tillverkningsprocessen för lcd-skärmarna var ganska primitiv och det var vanligt att skärmen började läcka så att områden blev permanent mörka.

Donkey Kong och Mario
Nintendos Game & Watch lanserades 1980 och blev bärbara spels genombrott med titlar som Donkey Kong och Mario Bros.

– Det fanns några spel innan Game & Watch, men inget som var särskilt stort i Sverige. Jag gick i lågstadiet när Game & Watch kom. Alla hade något sådant spel. Donkey Kong var störst och så fanns det en del Disney-spel också. Det kom en del kopior, en del var bra och andra riktigt dåliga, men det var Nintendo-spelen som var det stora som alla ville ha, säger Tobias Bjarneby, idag chefredaktör på speltidningen Level.

I början hade spelen en skärm med kontroller på var sida, men ganska snart blev de vikbara och fick två skärmar där man kunde hoppa mellan skärmarna. Det låter bekant, eller hur? Grundkonceptet har inte ändrats särskilt mycket till dagens Nintendo-konsoler. Game & Watch med en skärm kostade 169 kronor och med två skärmar 199 kronor.

I Sverige har företaget Bergsala AB generalagenturen för Nintendo och har haft sedan 1981. Grundaren Owe Bergsten hittade ett Game & Watch under en resa och såg stor potential i spelen.

– Jag hittade spelet i en fotoaffär i Singapore. När jag kom hem kontaktade jag Japans exportråd och försökte få tag i Nintendo. Till slut fick jag kontakt och kunde köpa lite prover, men ett annat företag hade redan agenturen, säger Owe Bergsten.

Företaget med agenturen hade dåliga finanser och var inte intresserade så i augusti 1981 åkte Owe Bergsten till Japan för att övertala Nintendos exportchef att ge agenturen till Bergsala istället. Det gick vägen och samarbetet har fortsatt sedan dess.

Alternativen till Nintendo
Game Boy lanserades 1989 och resten är som man säger historia. Med över 100 miljoner konsoler sålda är det ingen underdrift att säga att Game Boy blev en megasuccé.

– Game Boy fick allt att explodera ordentligt. Det var en riktig konsol där man kunde byta spel. Ganska kort efter att den kom släppte Sega sitt Game Gear och Atari släppte Lynx. De var ganska hypade för de hade färgskärm och var mer tekniskt avancerade. Alla tyckte de var coola och åkte till leksaksaffärerna och testade, säger Tobias Bjarneby.

Ataris Lynx kom 1989 och var den första konsolen med bakgrundsbelyst färgskärm. Konsolen kunde användas av både höger- och vänsterhänta genom att vända den upp eller ner. Det gick via kabel att spela mot andra Lynx-enheter. Ett av de mer kända spelen till Lynx var Blue Lightning, ett spel där man kontrollerade ett militärplan.

Segas Game Gear kom 1991 och hade också färgskärm. Det var en bärbar version av Segas Master System. Konsolen hade stereoljud via hörlurar även om väldigt få spel utnyttjade det. Game Gear blev populärare än Lynx för att det släpptes många olika typer av spel till. Sega försökte nå ut till så många som möjligt. Bland de populäraste spelen fanns flera om igelkotten Sonic olika Disney-spel som Lejonkungen.

Billigast vann
Men det var stor skillnad i pris mellan den billigare Game Boy och de andra två.

– Game Boy kostade under 1000 kronor har jag för mig och då fick man med bland annat batterier och Tetris. Lynx kostade omkring 2000 kronor och var mycket större. Game Boys batteritid räckte kanske 10-15 timmar medan Lynx räckte kanske 3, säger Tobias Bjarneby.

En av de viktigaste anledningarna bakom framgångarna var just spelen. Game Boy såldes tillsammans med ett av de bästa spelen någonsin, Tetris.

– Just Game Boy breddade verkligen spelintresset med sina många bra spel. Tetris var inte ett typiskt killspel. Man började se tjejer spela och folk ute på affärsresor hade gärna ett Game Boy som tidsfördriv, säger Tobias Bjarneby.

En annan konsol som släpptes ungefär samtidigt var NEC Turbo Express. Det var en bärbar version av Turbographx 16, en konkurrent till Segas Genesis och Super Nintendo. Spelet hade en imponerande skärm som kunde användas som portabel tv med ett tillbehör. Turbo Express var ungefär i samma storlek som Game Boy, men framgångarna uteblev dock med en ganska fet prislapp.

Game Boy kom ut i nyare versioner under hela 1990-talet och hade egentligen ingen särskilt tuff konkurrens men det gjordes vissa försök. I slutet av 1990-talet kom Neo Geo Pocket. Neo Geo var kända för sina arkadspel men lyckades inget vidare med sin bärbara konsol. Nokia gav sig in i leken 2003 med sin mobil N-Gage och tänkte att bärbara spel inbakat i en mobil skulle kunna knuffa ner Nintendo från tronen. Just det försöket lyckades inget vidare, kanske var Nokia lite före sin tid då det idag finns spel i varenda mobil. Idag 2011 har dock Nintendo tuff konkurrens av en mängd aktörer och man är för första gången allvarligt hotade om platsen på tronen, hur det slutar vet vi inte idag.

Fakta

Nintendos Gameboy hade många rivaler genom åren. Här är några av de mindre lyckade.


Gizmondo.


Wonderswan Color.


Neogeo Pocket.