Vi testade föregångaren till den här modellen för drygt ett år sedan och den fick då toppbetyg mycket tack vare de nya live-funktionerna. Och visst funkar dessa bra även i world-versionen även om de vid testtillfället var begränsade till Europa-användning. Du kan söka via Google, få upp trafikinformation i realtid via internet och få varningar om tillfälliga fartkameror från andra Tomtom Live-användare. Smart och användbart. Skärmen i Go Live 1005 World är ljusstark och lättläst och navigatorn sitter väldigt stadigt i vindrutan med det medföljande fästet. Tack vare magnetlösningen är den lätt att plocka med dig när du lämnar bilen och den är samtidigt smidig nog att rymmas i jackfickan.

Få förbättringar
Gränssnittet har fått några förbättringar men dessa är få och långt ifrån banbrytande. Vi gillar möjligheten att skräddarsy ett par snabbknappar på startskärmen och få tillverkare är lika duktiga som Tomtom när det gäller att ta fram tydliga menysystem. Här finns massor av inställningsmöjligheter men navigatorn är ändå väldigt användarvänlig. Tomtom Go Live 1005 känns dock lite seg och flera gånger låste sig gränssnittet helt när den försökte få kontakt med mobilnätet. En annan sak som slår oss är att kartorna stämmer sämre med verkligheten än vad vi är vana med. Visst har vi förståelse för att det är svårt att hänga med i Stockholms innerstad när det byggs om hela tiden, men efter flera veckors körning ute i olika förorter dyker det ofta upp vägar som inte finns med på kartan, men som ändå har flera år på nacken. Visst är Mapshare smidigt (Tomtoms lösning där användarna själva bidrar med kartkorrigeringar), och här finns en del av de nya vägarna korrigerade, men så länge det kräver att du kopplar in navigatorn till datorn är det ändå en viss tröskel. Kopplingen till Twitter och integrationen med Tripadvisor, två finesser vi fick testa under IFA-mässan i höstas, lyser fortfarande med sin frånvaro vilket är synd.

Ett utdöende segment
Den stora frågan vi ställer oss handlar inte om Tomtom specifikt, men den är ändå relevant. När vi ser hur bra pekskärmar och prestanda vi får i billiga smartphones idag undrar vi varför bilnavigatortillverkarna fortfarande inte är i närheten. 480x272 pixlar på en 5-tumsskärm är inte speciellt imponerande 2012, och inte heller prestandan eller känsligheten när vi navigerar i menyerna och på kartan. Det här är helt klart en av de vassaste fristående bilnavigatorerna du kan köpa idag, men innan du slår till bör du överväga en bra app istället om du har en hyfsat kompetent smartphone.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Pris: 3 690 kronor
Info från: Tomtom

Minne: 8GB Flash
Bildskärm: 5 tum, 480x272 pixlar
Kartor: Europa, USA, Kanada, Australien, Nya Zealand, Sydostasien, Sydafrika
Kartgaranti: Ja, 90 dagar
Batteritid: 2 h
Mått: 143x88x19 mm
Vikt: 266 gram
Kartversion: Europa Version 7/2011

Mobilalternativet
Tomtoms Iphoneapp kostar mellan 419 och 849 kronor beroende på vilka kartor du vill ha, och även om du inte får tillgång till riktigt alla funktioner i dagsläget (IQ Routes och Mapshare finns dock) är den riktigt smidig att använda. Och med en Iphone 4/4S klarar du dig bra i bilen utan extern gps, skaffa bara en bra hållare.

USA-körning
Vi testade navigatorn på en heldags roadtrip i sydvästra USA och här (i Nevada) var det inte alltid kartorna stämde med verkligheten. Trots att vi snackar gamla asfalterade vägar. Dessutom fungerar inte live-tjänsterna utanför Europa. Plus i kanten dock för många intressepunkter!