Det är inte längre de nya konsolerna som står för de mest häpnadsväckande teknikhoppen när det gäller grafik. Nvidia är det företag som just nu pressar framåt när det gäller fotorealism i spel, alltså något som går bortom kontrollerade teknikdemon. Under konferensen GTC 2013 visade företaget upp sin senaste renderingsteknik av ansikten, en kär följetong för Nvidia som använt knepet i princip varje grafikkortsgeneration sedan Geforce 2.

Att Ira, den nya karaktären, skulle överträffa förra generationens Dawn var det nog få som tvivlade på. Men Nvidia har tagit ett stort steg mot att kunna rendera realistiska ansikten samt animationer dels genom ett samarbete med Institute for Creative Technology vid universitet i Kalifornien och dels genom den nya kompressionstekniken Face Works.

Institutet har stått för en nödvändig komponent för att fånga en skådespelares olika ansiktsuttryck genom att låta Nvidia använda en så kallad Light Stage. I princip är det en sfär omgiven av 156 kameror, vardera med en led-blixt, som kan fånga alla de känslor och uttryck som ett mänskligt ansikte kan producera.

Att sedan återskapa ett fullt animerat huvud kräver extremt mycket data. Omkring 32 GB faktiskt, något som dagens grafikkort inte klarar av. Face Works komprimerar den datan till omkring 300 MB, betydligt lättare att hantera. Åtminstone för Titan, Nvidias värstingkort som användes vid demonstrationen av Ira.

Ira har även begåvats med en röst och är fullt animerad. I videon nedan kan ni se några av de replikskiften som Ira och Nvidias vd Jen-Hsun Huang hade under presskonferensen.

För den som vill djupdyka i tekniska detaljer kring Ira finns Nvidias hemsida tillgänglig via länk längre ner. Att rendera Ira kräver omkring 2 teraflops, ungefär hälften av vad Titan klarar av. Intressant nog påpekar spelsajten Eurogamer att Playstation 4 kan hantera omkring 1,84 teraflop. Att konsolspelare kommer få se den här nivån av grafisk detaljrikedom i spel är alltså högst otrolig. Å andra sidan är frågan om det faktiskt är nödvändigt att spendera så mycket data på att rendera ett enda ansikte.