Battlefield 4 tar ännu ett steg närmare total realism, åtminstone i det visuella. Spelet körs på Dices senaste grafikmotor, Frostbite 3, som är en vidareutveckling av motorn vi såg i Bad Company och Battlefield 3. Hur den kommer användas för att utöka möjligheten att förstöra miljöer och byggnader är oklart, men Battlefield 4 ser utan tvekan ut att höja detaljrikedomen en hel del.

Dice lovar större miljöer och ökade möjligheter att kontrollera sina medsoldater i enspelarläget. I trailern ser vi prov på hur du kan markera hela grupper med fiender med ett knapptryck varpå dina kompisar tar skydd och öppnar eld.

De stora miljöerna visas däremot inte upp, istället får vi trånga korridorer och scriptade sekvenser som kulminerar i en biljakt som slutar i plurret. Däremellan ser det ut att vara modus operandi för Battlefield 4, det vill säga skjut allt som rör sig.

Dice säger att spelet ska släppas i höst till pc, Xbox 360 och Playstation 3. Ingen version till Playstation 4 har ännu utannonserats.