Missa inte de andra delarna i M3:s guide till det digitala hemmet!

Del 1. Så bygger du ditt digitala hem
Del 2. Kom åt dina filer – överallt
Del 3. Så styr du prylarna i ditt digitala hem – med mobilen
Del 4. Så strömmar du film och musik i ditt digitala hem
Del 5. Så trimmar och säkrar du ditt digitala hem


Vad du vill dela i ditt nätverk är upp till dig. Det kan vara stora mp3-bibliotek eller alla foton och filmklipp som har vuxit under åren. Eller varför inte ha viktiga dokument samlade på ett ställe? Sådant är ju smart om alla datorer i ditt hemnätverk kommer åt från ett och samma ställe. Du kan välja vilka i ditt nätverk som får ta del av filerna, så privata saker kan du se till att få ha för dig själv.

Att dela genom att mejla filerna till och från datorer i ditt nätverk är inte att tänka på, inte heller vill du använda dig av usb-minnen som du pluggar i och ur datorerna för att föra över filer. Du vill ju komma åt samma filer från alla datorerna!

Ett möjligt scenario är att det finns en stationär dator i hemmet med en ganska stor hårddisk. Den kan då användas för att bärbara datorer i hemmet ska kunna komma åt filer utan att de måste sparas på den bärbara datorns hårddisk.

Att dela resurser mellan olika datorer handlar förstås inte bara om filer utan även om skrivare och för den delen att kunna styra datorerna från olika ställen. Det är inte ens svårt att få fram datorskärmen på mobilen och därifrån kunna styra datorn som om du satt framför den.

Det har blivit dags för del 2 i ­Digitala hemmet-guiden, där du lär dig hur du delar saker mellan datorer i ditt nätverk och hur du kommer åt allting från varsomhelst i världen, inte bara dina filer utan hela datorn!


Hemgrupp gör det enkelt

Att dela filer mellan datorer på ett nätverk har traditionellt varit rätt knepigt eftersom det förr i tiden inte var speciellt vanligt med mer än en dator i ett hem – att ha datorer i nätverk var mest för företag och universitet. Det ändrades förstås för länge sedan, men just den här biten har släpat efter och det har inte funnits något superenkelt sätt inbyggt i Windows. Inte förrän i Windows 7 då Microsoft lanserade Hemgrupp (på engelska Homegroup).

Hemgrupp är bara ett enkelt sätt att dela med sig av filer och skrivare på ett lokalt nätverk, alltså det nätverk du har i huset. I grund och botten använder sig Hemgruppen av den helt vanliga nätverksdelningen som finns inbyggt sedan Windows 3.11. Men du får enkelt kontroll över vad du delar ut och kopplar lätt ihop alla datorer i nätverket utan att behöva trassla med inställningar för ­rättigheter och liknande. Självklart kan du själv styra över vad du vill dela ut i din Hemgrupp.

Låt oss börja med att ställa in en Hemgrupp. Vi utgår från att du använder ­Windows 8 i den här guiden. Använder du Windows 7 är förfarandet detsamma med några mindre skillnader i utseendet.

1. Sök på Hemgrupp i sökfältet eller gå in i Kontrollpanelen, klicka på Nätverk och Internet och sedan på Hemgrupp. Här klickar du på Skapa en hemgrupp för att komma igång.

Hemgrupp_w8

2. Här väljer du vad du vill dela ut. Det du får välja bland är de bibliotek du hittar i Utforskarens vänsterspalt samt om du vill dela ut skrivaren. Du kan ändra detta senare och även lägga till enstaka kataloger. Gör dina val och tryck på Nästa.

w8_1

3. Lösenordet som genereras auto­matiskt är det du använder för
att ansluta andra datorer. Det går att få fram från Kontrollpanelen och du kan också ändra det senare, så det är ingen fara om du skulle tappa bort det. Notera det och tryck på ­Slutför.

w8_2

4. Sådärja! Nu har du en fungerande Hemgrupp på ditt nätverk och kan börja dela filer mellan datorer med Windows 7 och Windows 8 väldigt enkelt. Här ser du också att du kan visa och ändra lösenordet, samt lämna hemgruppen om du inte vill vara med längre.

w8_fix

5. En annan mycket praktisk funktion med Hemgruppen är att en skrivare som är ansluten till en dator som är med i Hemgruppen automatiskt delas ut, och installationen blir mycket enkel.

6. Just nu kan alla som är med i din Hemgrupp läsa och skriva allting du delar ut. Det är inte säkert du vill det, så låt oss visa hur enkelt du väljer lite närmare vad du vill dela med dig av.

Vi har skapat två kataloger i vårt dokumentbibliotek. Katalogerna heter Privat och La familia. Vi vill inte att någon annan ska komma åt katalogen Privat. Vi löser det genom att högerklicka på den och välja undermenyn Dela med och sedan välja Ingen. Katalogen blir helt privat på datorn och ingen annan än du kan se den.

w8_fixx

På samma sätt kan du ta vilken katalog som helst på datorn och högerklicka, välja samma undermeny men sedan Hemgrupp följt av (Läsa) eller (Läsa/skriva) beroende på om de andra i Hemgruppen bara ska få titta på inne­hållet i katalogen eller även ta bort och lägga till saker i katalogen.

7. När du delar ut en katalog som inte ligger i ett bibliotek, alltså en vanlig katalog på hårddisken, dyker den upp med en annan ikon i Hemgruppen.

Katalogen Delat är en helt vanlig katalog på vår andra dator, men vi har skapat tre under­kataloger: Skrivskyddade filer som vi har delat ut till Hemgruppen med endast läsrättig­heter. Vanliga filer som Hemgruppen kan både skriva till och läsa från. Och slutligen Hemliga filer som vi har valt att inte dela ut till någon. Som du ser syns den inte, men den finns på datorn där vi skapade katalogen.

På det här sättet kan du styra väldigt exakt hur dina filer ska delas ut och inte riskera att du råkar dela ut något du inte vill dela med dig av.

Lagra i molnet

När du är bortrest med din bärbara dator och vill komma åt dina filer blir det dock lite knepigare. Att enkelt komma åt Hemgruppen när du inte är hemma och uppkopplad på ditt eget nätverk går inte. Så hur ser du till att alltid kunna komma åt viktiga filer? Svaret heter molnet.

Du har säkert hört talas om tjänster som Google Drive, Microsoft Onedrive eller Dropbox. Dessa tre är de vanligaste tjänsterna och fungerar i stort sett på samma sätt. Du installerar ett program på datorn och loggar in med ett användarnamn som du har registrerat.

Programmet skapar sedan en katalog i vilken filer du lägger automatiskt laddas upp till servrar någonstans i världen (det är faktiskt sällan speciellt klart var filerna rent fysiskt befinner sig eftersom leverantörerna inte brukar vilja avslöja mer specifikt var servrarna står) och dessutom synkroniseras filerna till flera datorer om du installerar programmet på andra datorer med ditt användarnamn.

Filerna kommer du dessutom åt via respektive tjänsts webbgränssnitt, så om du använder en dator du inte kan installera programmet på kan du ändå komma åt dina filer. Dessa tre tjänster har också appar för Iphone och Android där du kan hantera dina filer.

Så varför inte använda det här i stället för en Hemgrupp kanske du undrar. Den enda begränsningen, förutom att du inte kan dela med dig av dina skrivare, är att det kostar. Lite utrymme får du gratis: Dropbox ger dig två gigabyte, medan både Google Drive och Microsoft Onedrive ger dig femton gigabyte. Behöver du inte lagra mer än så och vill komma åt dina filer överallt är någon av dessa tjänster utan tvekan den enklaste lösningen. Men har du massor med filer du vill lagra behöver du förmodligen mer utrymme. Här har leverantörerna lite olika prissättning. Hos Dropbox finns alternativet Dropbox Pro, där 1 TB ingår för runt 1 000 kronor om året. På Google Drive och Microsoft Onedrive kostar 100 GB runt 190 kronor om året och 1 TB strax under 1 000 kronor.

Det finns också tjänster som är mer avsedda för backup än för synkronisering, men dessa ska vi titta närmare på i del 5 av Digitala hemmet-guiden där vi visar hur du bör ha förberett dig om olyckan skulle vara framme.

Kom åt datorn var som helst

Det tar inte stopp vid att bara komma åt filer lite varsomhelst ifrån. Du kan också styra datorn från en annan dator eller mobiltelefon som om du satt framför skärmen. Det kräver ett program som heter Teamviewer, och som du hittar på teamviewer.com.

Teamviewer är helt gratis så länge du inte använder det för kommersiellt bruk. Använder du det privat är det således fritt fram. Det fungerar antingen så att andra kan koppla upp sig mot din dator eller att du kopplar upp dig mot andras datorer. Självklart måste du godkänna detta och den anslutande parten måste ha ett lösenord som du ger denne. Det här är alltså ett ypperligt sätt att ge support på distans utan att behöva vara där, eller om du bara vill styra din dator när du inte är hemma. Och installationen är krångelfri:

1. Installationen är som de flesta andra installationer. Det finns dock ett par saker som är viktiga att tänka på. Under installationen får du frågan om hur du ska använda Teamviewer. För privat användning väljer du privat/icke kommersiellt bruk innan du går vidare.

2. Nu får du välja om du vill kunna ansluta till datorn utan att behöva starta programmet manuellt. Du väljer Ja här och går vidare.

3. Efter att installationen av programmet är klar får du gå igenom en guide för Oövervakad åtkomst. Här väljer du namn på datorn och lösenord för att ansluta till den.

4. Skapa ett Teamviewer-konto genom att fylla i e-postadress och lösenord. Om du redan har gjort det och installerar Teamviewer på en annan dator anger du ditt Teamviewer-konto här i stället.

5. När programmet är installerat ser det ut som i bild 5 ovan. Den vänstra delen låter dig koppla upp dig mot andra datorer som också har Teamviewer installerat genom att använda siffrorna vid Ditt ID samt lösenordet under. Personen du vill ansluta till måste alltså ge dig sitt id-nummer och lösenordet som syns på skärmen. Du fyller då in id-numret i rutan Partner-ID, trycker på Anslut till partner och får då fylla i lösen­ordet. Vill du att någon ska koppla upp sig mot dig gör du samma sak fast tvärtom.

Till höger finns en lista med de datorer som är online och som tillhör ditt konto du registrerade i steg 4. Du gör alltså samma installation på flera datorer, och dessa dyker upp i listan. Här har du själv valt lösenord på datorerna, så du kan koppla upp dig utan att få lösenordet av någon annan.

Teamviewer finns också som app för mobiltelefoner och surfplattor så att du kan styra datorer från dessa.

Nätverket är klart att användas

Nu har du koll på informationen! Är du på plats i hemmet kan du komma åt andra datorers filer genom Hemgruppen, och är du ute och flänger hjälper Team­viewer till att hålla koll på datorn
– förutsatt att den är igång förstås.

I nästa del av Digitala hemmet-guiden ska vi ta ett grepp om ljud och bild och hur vi strömmar det till tv, mobiltelefon, stereoanläggning, dator eller hur du rent utav kommer åt filmer och tv hemifrån när du är på resande fot. För varför ska din musik, dina bilder och dina filmer bara kunna avnjutas hemma? Det digitala hemmet är ju globalt!l

Kom igång med Dropbox – och nå enkelt dina filer var du än befinner dig i världen

Av de stora lagringstjänsterna är Dropbox en av de mest använda och dessutom smidigast. Med stöd för nästan alla mobiltelefoner och datorer har det blivit en favorit för folk som enkelt vill dela med sig av eller lagra sina filer. Du får två gigabyte gratis, och så här kommer du igång:

1. Registrera dig för tjänsten genom att gå till dropbox.com och fylla i ditt namn, e-postadress och lösenord.

DB

2. Välj vilket abonnemang du vill ha. Det som är gratis ger dig två gigabyte och i vårt fall börjar vi med det.

Dropbox_priser

3. Efter att du har registrerat dig laddas själva programmet ned. Starta det och du får fylla i de uppgifter vi registrerade i första punkten.

3. Du kan nu låta Dropbox välja inställningar själv, eller (som vi) välja avancerade inställningar för att bestämma var du vill att Dropbox-katalogen ska finnas. Klicka på avancerade inställningar längst ner i den blå rutan.

de

4. Välj en plats. Om du har två hårddiskar kan du låta katalogen ligga på den andra disken, så att alla filer är kvar om du installerar om operativsystemet.

ffe

5. Nu är det bara att tuta och köra, men i det här steget kan du också välja att bara vissa kataloger ska synkroniseras. Du har kanske alla filer på din stationära dator hemma, men på din bärbara kanske du vill synkronisera enstaka kataloger för att du har lite plats. Då väljer du Selektiv synkning. När du är klar med det här har du en ­katalog som heter Dropbox där alla filer du lägger skickas upp i molnet och till de andra datorer som du också har installerat Dropbox på.


Nas – din hårddisk i nätverket

Även om det är lätt att dela ut filer via Windows Hemgrupp kan det kännas onödigt att du måste ha igång datorn filerna ligger på. Lösningen stavas nas och står för network-attached storage. En nas är en hårddisk som innehåller en egen liten dator. Den ansluts till ström och nätverket och sedan kan du dela ut filer hur du vill.

Oftast används ett webbgränssnitt för att konfigurera en nas för att till exempel lägga till användare och skapa kataloger som du sedan delar ut. De flesta har dessutom andra funktioner som sträcker sig från enkla backup-lösningar till avancerade serverfunktioner som ftp- och webbserver. Den fysiska säkerheten skiljer sig också där vissa har flera hårddiskar som speglar informationen så att all information finns kvar om en hårddisk går sönder.

Du kan hitta en nas som passar din smak och plånbok. En enkel startmodell med en ensam hårddisk går att få för strax över tusenlappen. Vill du ha lite större saker kan en fyra-diskars-nas vara intressant.

Fördelen med en nas är att det är lättare att hantera flera användare och du behöver inte ha en dator igång hela tiden. De flesta har också inbyggda backup-funktioner och andra tjänster, men dessa återkommer vi till i del 5 av Digitala hemmet-guiden.

Inköpslista för smart delning i ditt digitala hem

Liten nas: Western Digital My Cloud 2 TB.
WDPris: cirka 1 500 kronor.

Precis som många av dagens mindre nas-hårddiskar kommer Western Digital My Cloud levererad med en molnlösning som gör att du kan komma åt den även när du befinner dig utanför hemmet. Den här är enkel att installera och går sedan att använda via allt från mobil till dator och läsplatta.

Stor nas: Asustor AS-604T.
Pris: cirka 5 500 kronor utan hårddiskar.

Införskaffar du den här måste du köpa till hårddiskar. Den rymmer fyra stycken och om den ska vara igång dygnet runt kan det vara värt att investera i hårddiskar som är anpassade för en nas. Här vill vi ha enorma mängder lagring så vi väljer fyra stycken Seagate ­Constellation CS 3 TB som kostar kring 1 500 kronor styck.Asustur

Hårddiskskostnaden blir alltså lika hög som för din nas och total­summan hamnar kring 12 000 kronor. Men för det får du utrymme som borde räcka för en mindre stad. Den har också en hdmi-kontakt som gör att du kan anslutaden direkt till tv:n och spela upp filmer som du har lagrat på den.