AT&T Picturephone
Foto: PC World

AT&T Picturephone

I dag är det en självklarhet att kunna se den du pratar med. Internet och appar som Skype, Facetime med flera har gjort det väldigt enkelt. För drygt 50 år sedan var det inte lika självklart. När AT&T släppte sin Picturephone på 1970-talet fick den stor uppmärksamhet. Men den var tyvärr före sin tid. Förutom att det fanns väldigt få Picturephones, vilket gjorde att det inte fanns så många att ringa, så var den också dyr att använda. Ett 15 minuterssamtal kunde kosta upp till 80 dollar, vilket i dagens pengar motsvarar över 600 dollar, eller 5 000 kronor.


Logitech Fotoman

Logitech Fotoman – en av världens första digitalkameror
Logitech släppte kameran Fotoman 1992. Det var en av de första digitalkamerorna och den hade prestanda därefter. Bilderna togs i 8 bitar i upplösningen 376x240 pixlar och var i gråskala. Det fanns ingen display, så för att se bilderna du tagit var du tvungen att koppla in den i datorn. Bilderna lagrades i ett 1MB-minne, vilket hade plats för 32 bilder. Om kamerans batterier tog slut eller plockades ut, då försvann alla lagrade bilder. Detta hindrade inte Logitech från att ta runt 5 000 kronor för kameran.


Xybernaut Poma

Xybernaut Poma – wearables på steroider
Att det här monstruösa teknikbygget blev en flopp är det nog ingen som är förvånad över. Men Xybernaut hade rätt om några saker i alla fall – bärbart och wearables var framtiden. Men inte allt på samma gång. Dessutom inte 2002 när trådlöst internet inte var i närheten av var det är idag. Cybernaut Poma körde Windows CE och du kunde förstås inte använda den utomhus om det regnade. Den kostade runt 10 000 kronor.


nes power glove

Mattel Power Glove – rörelsestyrning när det är som sämst
Power Glove var en kontroll som släpptes till Nintendo 1989 och lät spelaren styra spel med rörelser och kortkommandon via specialknappar på handsken. Eller ja, spel och spel, det släpptes två titlar till Super Glove innan kontrollen lades ner helt. Den var helt enkelt för värdelös. Men att rörelsestyrda spel skulle bli stort hade de ju alla fall rätt i. De var bara några decennier för tidiga.


listen up player

Listen Up Player – första M3-spelaren
Den första kommersiella MP3-spelaren hette Listen Up Player och lanserades i början av 90-talet av ett företag som hette Audio Highway. För första gången var det nu möjligt att ladda ner låtar från internet och lyssna på dem på språng, utan att behöva bränna en cd-skiva. Den klarade att spara upp till en timme av musik. Tyvärr släpptes den fel i tiden. Listen Up Player vann utmärkelser på CES, men endast 25 exemplar tillverkades innan den föll i glömska. Några år senare återuppfanns konceptet av Apple och resten är historia.


Friendster

Friendster – kunde ha blivit Facebook

Friendster hade alla möjligheter att bli vad Facebook blev. Det sociala nätverket fick snabbt ett stort antal användare som anslöt sig. Problemet var bara att när användarna väl var registrerade på tjänsten fanns det inte så mycket att göra. Nätverket levde vidare i skepnaden av en social spelportal som var extremt populär i Asien, innan den helt lades ner 2015.


Qube

Qube – interaktiv tv alldeles för tidigt

För 40 år sedan, 1977, startade Warner Cable en interaktiv tjänst med namnet Qube. Via en färgglad fjärrkontroll kunde tittarna välja mellan 30 olika kanaler, ibland med interaktiva funktioner som omröstningar och auktioner. Qube var också först med pay per view. Projektet tvingades läggas ned då det var dyrare att driva än vad tittarna var beredda att betala.

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning