Scrolls började utvecklas under den första halvan av 2011 och är Markus ”Notch” Persson och Jakob Porsérs kärleksbarn. Markus och Jakob granskade spelvärlden och insåg att det inte fanns något spel där du kunde samla spelkort och använda dessa på en mer traditionell spelplan. På så sätt skapades Scrolls.

Spelet är som i princip uppdelat i två delar. Den ena delen består av att köpa, byta och samla kort. Dessa kort, eller Scrolls, finns i fyra olika typer och har fyra olika användningsområden på slagfältet. Det finns till exempel varelser som du kan tillkalla till spelbordet och använda dessa för att skada motståndarens varelser. Sedan finns det också strukturer som ger dig mer resurser, förtrollningar som ger dig färdigheter och till sist mer offensiv magi som används för att skada motståndaren. Det krävs en blandad och balanserad samling kort för att du ska kunna vinna på slagfältet.

Den andra delen av spelet består av just slagfältet. Varje sida har fem stycken stentroféer som vardera spelare måste skydda. För att vinna måste du använda dina kort för att ha sönder motståndarens stentroféer. Det är lite som schack blandat med Magic: The Gathering.

Spelets utvecklingsresa har dock inte bara varit en historia om vänskap och nörderier. I mars 2012 blev Mojang stämda av speldistributörjätten Bethesda, som ligger bakom som Elder Scrolls-serien. Bethesda ansåg att användandet av ordet ”Scrolls” i en speltitel skulle göra folk förvirrade. Efter många om och men löste sig problemet genom att Mojang inte varumärkesskyddade namnet Scrolls. Sedan var det okej för Mojang att använda namnet Scrolls då dessa två spel inte kunde vara mer olika.

Scrolls släpps den tredje juni och kommer finnas tillgänglig på pc och Mac.

Här under kan ni se trailern till Scrolls som släpptes tidigare i veckan.