För mig är det skönt eftersom jag är väl medveten om hur mycket vätska som produceras i mina händer när jag spelar tv-spel. Det har inte nödvändigtvis med stress att göra, och därför pustar jag ut när Mark Cerny, teknikansvarig för Playstation 4, berättar för sajten Stuff om hur Sony valde bort de biometriska sensorerna i handkontrollen till konsolen. Fördelen med tekniken är att du kan anpassa spelupplevelsen efter kroppsliga reaktioner. Svettas du exempelvis inte alls tolkas det som ett tecken på att du inte är stressad, varpå det aktuella spelet kan öka antalet fiender eller utmaningar baserat på avläsningen från sensorerna.

Nej, det låter inte som en optimal lösning och Sony måste ha insett detta eftersom de inte inkluderade tekniken i den färdiga versionen av Dual Shock 4.

Cerny berättar också om hur Sony förbättrade ergonomin och anpassade handkontrollen och dess styrspakar för att bättra hantera förstapersonsskjutare. Dual Shock 3 och dess föregångare fick mycket kritik för att inte vara optimala för den spelgenren, men nu ska det alltså vara ändring på det.

Och det har jag verkligen inga problem med. Men att använda svett som någon form av indikator på vilken sinnesstämning spelaren befinner sig i är enligt mig vanskligt. Som tur är kan jag nu fortsätta svettas ymnigt även under nästa konsolgeneration.