Eller rättare sagt i hur det tillgängliga minnet används. Den brittiska sajten Eurogamer avslöjar att 5 GB ram kan utnyttjas av spelutvecklare. Det här betyder att 3 GB reserveras för operativsystemet och dess funktioner, samma siffra som Microsoft tillägnar operativsystemet i Xbox One.

Det intressanta ligger i hur Microsoft och Sony har fokuserat på olika saker under sina framträdanden. Medan Sony har slagit på stora trumman för hur Playstation 4 är designad med 8 GB ram för att ge spelutvecklare så stor frihet som möjligt så har Microsoft valt att fokusera på hur operativsystemet och bakgrundsfunktioner gagnas av mycket ram. Det ska tilläggas att det rör sig om olika typer av ram, Xbox One använder DDR 3 medan Playstation 4 utnyttjar snabbare GDDR 5.

I slutändan betyder det här dock att operativsystemet i Playstation 4 inte strömlinjeformas för att frigöra så mycket minne som möjligt till utvecklare. Snarare är det ett tecken på att vi kommer kunna göra i princip samma saker på både Sonys konsol och Xbox One, beroende på mjukvara så klart.

Den faktiska siffran som är frigjord för utvecklare är 4,5 GB i Playstation 4, men ytterligare 1 GB av flexibelt minne gör att de som vill kan använda 5,5 GB. Men faktum kvarstår att nästa generations konsoler väljer att prioritera ett flexibelt och mångsidigt operativsystem framför fullständig kreativ frihet för spelutvecklare. För någon som tycker att spelupplevelsen är det absolut viktigaste kommer den här nyheten som lite av en kalldusch. Visst låter det lovande att vi kommer kunna ladda ner uppdateringar i bakgrunden och byta mellan spel och andra funktioner på ett kick, men det är ett steg mot en framtid där konsolen är en multimediabox som jag aldrig riktigt har kunnat förlika mig med.