Räkna med ett rejält test lite senare, och flera blogginlägg på vägen. Men först lite om förutsättningarna.

I april beställde vi Oculus Rifts utvecklarkit. Eftersom det inte är ett färdig konsumentprodukt får man räkna med lite besvär. De skulle ha levererats i juni, men kom i början av augusti. Själva glasögonen är fullt fungerande, men de är klumpigare än brillorna på konceptbilderna, som mest liknar ett par skidglasögon.

Från tillverkarens sida är man också noga med att påpeka att det här inte är någon färdig konsumentprodukt. När jag mejlade med supporten avslutade de med “looking forward to seeing what you create”. Ingenting om att ha kul. Här är tanken att det ska utvecklas spel.

Med det sagt – man behöver inte vara utvecklare för att ha nöje av denna tidiga version. Några minuter efter att kartongen var öppnad satt de på skallen och fungerade hjälpligt. Vi körde dels Oculus eget demo (en trädgårdsvandring i Toscana) och Half-Life 2. Hur det gick återkommer vi till i ett senare inlägg. Några snabba slutsatser kan man dra direkt när man sätter på sig brillorna:

  • Tyngden är inget problem. De ser stora och klumpiga ut, men man rör obehindrat på huvudet.
  • Tack vare inkluderade linser funkar de för folk som vanligtvis bär glasögon.
  • Man känner sig lite som en idiot när man har dem på sig.


I testet ska vi prata mer om hur den relativt låga upplösningen känns så nära ögonen. Utvecklarversionen har 1280x800, vilket ska bli bättre i konsumentversionen. Och vi ska reda ut om man verkligen blir sjösjuk av att spela med dem, som vissa har påstått.

Vad vill ni veta om Oculus Rift? Lämna en kommentar så gör vi vårt bästa för att testa och svara.

Nåväl, här är skönheten som den ser ut när den dyker upp.


Egen kartong. Classy.


Why hello there.



Rejäl låda, ingen bjäfsig kartong.


Själva glasögonen tar upp mest plats. Ja, den färdiga versionen ska bli mindre.


Fashion.

/Linus (@LinusLarsson)