Inte? Nähe, men ta dig gärna friheten att läsa första delen som förklarar vad Oculus Rift är.

I väntan på del två finns tid att fundera på vilka nya spel vr-glasögonen kan ge upphov till. Det visar sig att vi inte ens behöver tänka själva. I en intervju med Joystiq bjuder Palmer Luckey, skaparen av Oculus Rift, på fyra idéer som han gärna ser att någon går vidare med.

Kortfattat ser de ut så här (Joystiq står för tre av namnförslagen):

  • MesmerEyez! Titta människor i ögonen för att hypnotisera dem.
  • Medusa's Follies. Titta människor i ögonen för att, likt Medusa, förvandla dem till sten.
  • Possession Obsession. Titta människor i – wait for it... – ögonen för att ta deras kropp i besittning och på så sätt ta sig vidare i spelet. Bossen besegras genom att tas över på samma sätt, varpå spelaren begår självmord. (För den som har spelat till exempel Dishonored låter detta bekant. Bortsett från självmordet då.)
  • Crazy Cops 2. Något med poliser som är polare.

Lägg Crazy Cops 2 åt sidan och maxa din kognitiva förmåga så framträder ett mönster. Tanken att sätta den fokuserade blicken i centrum för spelmekaniken är inte så dum.

Det skulle bli ännu bättre om Oculus Rift hade stöd för ögonspårning. Men även om blicken styrs av huvudets rörelser tror jag det här har viss potential. När vi testade lärde vi oss snabbt att huvudrörelserna funkar bäst när de kompletteras med en mus. Det gäller framförallt spel som kräver att man ibland svänger om 180 grader. Om något av de här spelen skulle utformas särskilt för Oculus Rift tror jag dock man skulle göra klokt i att låta brillorna ta hand om styrningen helt. Mer av en rail shooter utan shoot, med andra ord. Låt oss kalla det en rail looker.

Tänk dig fiender som kommer mot dig. Ditt enda sätt att överleva är att stirra dem i ögonen. Att spänna nackmusklerna, sikta och sitta blixtstilla i några sekunder just när det är som mest stressigt.

Rent tekniskt skiljer det sig inte från hur man skulle styra ett vapensikte, men genom att tänka på det som en blick är jag övertygad om att upplevelsen skulle bli annorlunda. Dessutom gör Palmer Luckey klart att vem som helst får jobba vidare med hans idéer.

Så. Bra tänkt, herr Luckey. Även om det egentligen var en enda idé i tre varianter, och jag inte förstår vad Crazy Cops 2 har med vr att göra.

Vilka spel tror du Oculus Rift öppnar för? Lämna en kommentar.

/Linus (@LinusLarsson)